Dé 5 tech-trends voor 2015

Vorig artikel Volgend artikel

Ook zo moe van al die lijstjes die steeds maar weer terugkijken op het afgelopen jaar? Niet zo gek, dus daarom eens een frisse blik op nieuwe ontwikkelingen die in 2015 bepalend zullen gaan zijn. Welke gadget gaan we massaal aanschaffen en welke app ontbreekt straks op geen enkele smartphone? Of zijn er andere ontwikkelingen waar je misschien nog niet eens aan gedacht hebt? Hierbij vijf voorspellingen!

Dé 5 tech-trends voor 2015

1. We gaan onze pincodes vergeten

Mobiel betalen via NFC (Near Field Communication) gaat namelijk in 2015 steeds gebruikelijker worden nu meer banken hier gebruik van gaan maken en de komst van Apple Pay. Daarbij hoef je alleen je smartphone in de buurt van een betaalautomaat houden en het bedrag wordt automatisch afgeschreven. Voor grotere bedragen zal overigens vaak nog wel een pincode nodig hebben, dus echt vergeten zullen we ‘m waarschijnlijk niet.

2. We kijken minder vaak op onze telefoon

Kijk in een willekeurige openbare ruimte om je heen en je kun het je nog niet voorstellen, maar het zou zeker kunnen gebeuren. Apple had dit jaar namelijk niet alleen succes met hun nieuwste iPhone, maar kondigde eveneens de Apple Watch aan. Die komt in 2015 op de markt, dus grote kans dat we over een jaar allemaal op ons horloge staan te koekeloeren in plaats van onze smartphones.

3. We gaan thuis 3D-printen

3D-printen is op zich natuurlijk al een van de meest fascinerende ontwikkelingen van de laatste jaren. Het is alleen heel erg duur, waardoor het eigenlijk vooral voor bedrijven is weggelegd. De prijzen zijn de laatste tijd echter flink aan het dalen, terwijl de achterliggende techniek tegelijkertijd hard vooruitgaat. Zo is een 3D-printer voor thuis al verkrijgbaar vanaf 200 dollar. Combineer dat met tal van praktische toepassingen voor consumenten en je kunt de 3D-printer eigenlijk niet meer wegdenken uit onze huizen.

4. We gaan alles op internet aansluiten

The Internet of Things is natuurlijk geen nieuw idee, maar het lijkt erop dat dit concept het komende jaar echt van de grond gaat komen. Bijvoorbeeld door slimme thermostaten, die er ondertussen al in talloze verschillende soorten en maten zijn. Bedrijven zijn ondertussen ook slimmer geworden in het brengen van deze techniek naar de consument, bijvoorbeeld door betaalbare financieringsvormen. Maar ook op autogebied staat er veel te gebeuren, denk maar aan de zelfrijdende auto van Google of de aangekondigde Android-variant voor auto’s. Technieken die lang in ontwikkeling zijn geweest, maar snel klaar zullen zijn om écht brandstof te besparen en files te voorkomen, wat natuurlijk muziek is voor de oren van de consument.

5. We worden nog beter traceerbaar

Misschien een eng idee, maar de marketingwereld wil het komende jaar flink gaan inzetten op advertenties op basis van je locatie. Ben je Facebook aan het checken terwijl je om de hoek staat bij de McDonald’s, dan kun je bijvoorbeeld een kortingscoupon op je smartphone verwachten. De techniek werd in 2014 natuurlijk al gebruikt, maar zal door de toenemende populariteit van Apple iBeacon in 2015 verder verfijnd worden en meer inspelen op wat klanten écht willen.

Kijken naar deze vijf voorspellingen valt vooral op de techniek steeds meer op de gebruiker is gericht, wat een positieve ontwikkeling is. Natuurlijk blijven commerciële belangen meespelen, maar de ontwikkelaars lijken zich wel steeds beter te realiseren dat de gebruiker daarbij nooit ondergeschikt mag zijn. Een filosofie die in 2015 hopelijk nog veel meer producenten en ontwikkelaars zullen omarmen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies