Hoe bevalt de ‘iTunes voor de journalistiek’ Blendle?

Vorig artikel Volgend artikel

Dure krantenabonnementen, het internet afspeuren naar nieuws en in de gaten houden waar jouw favoriete influencers over praten. Je kunt er met gemak een dagtaak aan overhouden om echt alles in de gaten te houden. Wil je het efficiënter inrichten, dan ben je vaak bakken met geld kwijt om het echt goed bij te houden, bovendien betaal je voor alles en wil je slechts een fractie van al die informatie hebben. Blendle is vorige week officieel gelanceerd en was al wat langer uit te proberen. Hoe bevalt het na de eerste maand?

Hoe bevalt de ‘iTunes voor de journalistiek’ Blendle?

Blendle, opgericht door de Tech Guru van het grote publiek Alexander Klöpping, wordt gepositioneerd als ‘de iTunes van de journalistiek’ daarmee is het direct duidelijk wat de tool doet. Het verzameld artikelen van kranten, weekbladen en updates via ‘influencers’ in een online dashboard. Deze bestaat uit drie onderdelen ‘volgend’ (media & influencers), ‘trending’ (veel besproken, niet perse realtime) en ‘realtime’ (verzameling actuele artikelen). Daarnaast is het mogelijk om door kranten en tijdschriften heen te bladeren en alerts aan te maken op thema’s die voor jou persoonlijk interessant zijn.

Schermafbeelding%202014-05-05%20om%2009.11.57

In een paar simpele stappen kun je zelf bepalen welke bronnen je wilt volgen om deze vervolgens in een strak dashboard gepresenteerd te krijgen. Je moet wel aardig schuiven in de artikelen om alles te zien. In eerste instantie lijkt dat misschien niet ideaal, maar je krijgt al een groot deel van de lead en de eerste alinea te zien waardoor je al kunt bepalen hoe relevant het is. Let op: tot op dit moment heb je nog geen cent betaald. Klik je op een artikel, dan gaat de tikker tellen. Zie je al snel dat het niets is en druk je het artikel weg, dan registreert de tool dit en is het gratis. En dat is zoals ze het zelf ook al zeggen “super sympathiek”.

Schermafbeelding%202014-05-05%20om%2009.17.30

Zoeken naar artikelen op een specifiek thema of voor een specifiek merk, gaat heel simpel, maar is ook nog erg basic. Je kunt (nog) geen bronnen uitfilteren, de zoekopdracht specificeren door woorden uit te sluiten is ook (nog) niet mogelijk. Voor deze zoekopdrachten kun je een alert aanmaken die dagelijks binnenkomt. Het lijkt daarmee het meest op een Google Alert. Alleen kun je veel dieper kijken in specifiekere bronnen.

Zodra je een account hebt aangemaakt ontvang je bovendien dagelijkse updates in je mailbox. Een verzameling van wat er via de tool te vinden is. Trending onderwerpen die wellicht aan je voorbij zijn gegaan en suggestie waar je misschien niet zo snel op zou klikken.

Voor de professionele gebruiker is het op dit moment nog geen vervanger voor de echt wel heel erg traditionele knipseldiensten als Media Info Groep of online (nieuws) monitoring tools als Coosto of Meltwater, waar je overigens wel direct de portomonnee voor moet trekken. Maar wanneer blendle verder ontwikkelt dan zullen die de hete adem redelijk snel gaan voelen. Bovendien is het misschien wel dé samenvoeging van de traditiionele media voor 'nieuwe' mediaconsumptie waar de uitgeefmarkt op zit te wachten. 

Nu is blendle nog in de experimenteer fase als ‘beta’ versie. De ultieme speeltuin om in door te ontwikkelen dat is ook nog wel nodig. Met meer bronnen, meer uitfiltermogelijkheden en misschien toch een overzichtelijker begin dashboard. Dan zal er vast ook een betaalde variant van komen. Maar voor de fanatieke nieuwsverzamelaar is het zeker een aanrader om uit te proberen.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies