Doneer geld aan goede doelen om je guilty pleasures af te laten spelen op een feest

Vorig artikel Volgend artikel

Met de Spotify app Guilty Pledgers geef je een kleine donatie aan een goed doel in ruil voor het afspelen van je favoriete, meest gênante nummers en guilty pleasures op de leukste feestjes. Dus dans in naam van de liefdadigheid!

Doneer geld aan goede doelen om je guilty pleasures af te laten spelen op een feest

Als je een feest geeft meld je je eerst aan via Facebook, open je een afspeellijst, kies je een goed doel uit en nodig je je vrienden uit. Het evenement wordt dan automatisch op Facebook geplaatst, samen met de link naar de Spotify app waar genodigden kunnen zoeken naar nummers die ze willen horen op het feest. Als een nummer wordt gekozen worden ze gevraagd om een bedrag in te voeren dat ze bereid zijn te betalen om het liedje te horen. Door het geven van geld kunnen de aanwezigen stilzwijgend toestemming geven om de meest gênante nummers en guilty pleasures te kiezen. De ochtend na het feest wordt er een e-mail gestuurd naar elke gast om hen aan te moedigen hun donatie van JustGiving te doen. 

De app is het geesteskind van Andy Whitlock, Katy Theakston en Ben Tomlinson, die met elkaar hebben gewerkt in Londen's digitale bureau Poke. Ze bespraken het idee voor het eerst drie jaar geleden. Na gewerkt te hebben voor marketing campagnes voor goede doelen was het team zich bewust van hoe moeilijk het is voor de goede doelen om fondsen te werven. "Wat uiteindelijk gebeurt is dat je mensen schuldig moet laten voelen. Goede doelen advertenties werken doordat ze je schuldig laten voelen en ze je hierna een uitweg geven door geld te doneren zodat je je minder schuldig voelt", aldus Whitlock. "We namen het idee van het schuldig voelen en hiervoor betalen mee naar een positieve ervaring."

w64041

De app houdt een aantekening bij van het bedrag dat je doneert. Guilty Pledgers werd gelanceerd met enige financiële steun van Spotify, twee weken geleden. Maar de eerste officiële feestjes werden 20 maart gehouden. Het Guilty Pledgers team organiseerde voor zeven verschillende instanties een 'feel-good Thursday' evenement om de app te gebruiken. Gezamenlijk haalde zij 1000 pond op, met Elton John en Queen aan de top van de Guilty Pledgers.

In de zeer vroege stadia van het idee woog het team bijzondere nummers af op basis van hun vermeende 'cheesiness', maar nu is het aan het individu. "Het is zo'n subjectieve zaak", zegt Whitlock. Het team wil uiteindelijk spelelementen toevoegen die het mogelijk maken om te stemmen op andere nummers van feestgangers waarvan ze denken dat ze verschrikkelijk zijn. Dan zullen mensen die deze liedjes kozen meer doneren om ze op het feest te horen. Een ander element zou zijn om mensen te beloven hun lied hoger in de afspeellijst te zetten. 

Net als de #nomakeupselfie meme die meer dan 2 miljoen pond binnen 84 uur opbracht voor Kankeronderzoek, lijkt Guilty Pledgers onderdeel van een trend van het doneren van geld op een gemakzuchtigere manier. Het team wacht op dit moment af hoeveel mensen reageren op de app en uiteindelijk hopen ze meer support te krijgen om Guilty Pledgers verder te ontwikkelen. Whitlock zegt dat ze momenteel in hun eigen zakken graven om kleine veranderingen aan te brengen. Ze hopen met Guilty Pledgers liefdadigheid donaties leuker en toegankelijker te maken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies