De technologie van de toekomst draag je op je lichaam

Vorig artikel Volgend artikel

De komende tijd wordt er steeds meer geëxperimenteerd met nieuwe technologieën, vooral bij mediabedrijven. Tijdens het Immovater Cross Media Café kwamen gisteren enkele trends en ontwikkelingen van deze tijd naar boven wat betreft mobiele devices.

De technologie van de toekomst draag je op je lichaam

Met name de smartwatches, Google Glass en andere soorten 'smart'-systemen zijn helemaal hot. Er zullen vaker producten komen die je op je lichaam draagt. Deze technologie reageert op je gedrag door middel van sensoren en maakt je leven zo een stuk makkelijker.

'Wearables' is een term die we de komende tijd nog veel zullen horen en staat voor een nieuwe categorie van gadgets: techniek die je op je kunt dragen.

Steeds vaker komen er producten op de markt die door middel van diensten inspelen op de gedachte en wensen van de gebruikers. Die producten bezitten onder andere gezondheidssystemen, navigatiesystemen en andere handige tools. Tot nu toe zijn vooral slimme horloges en slimme brillen in trek bij de wat meer innovatieve bedrijven.

Tijdens het Cross Media Café deed ook onderzoeksbureau GfK een duit in het zakje. Zij brachten aan de hand van consumentenonderzoek en een analyse van retaildata de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiele devices in kaart. Zo bleek bijvoorbeeld dat het aantal smartphones in 2013 met liefst 10% is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. 

Daarnaast blijken steeds meer mensen eerder een smartphone aan te schaffen dan een personal computer. Overigens is deze ontwikkeling het sterkst terug te vinden een jongere doelgroep tussen de 13-17 jaar.

Het veranderende gebruik van computers verklaard ook de stijging in het aantal verkochte tablets. Het afgelopen jaar steeg dat aantal namelijk met liefst 20%, wat duidt op een groei van liefst 2,5 miljoen nieuwe tablet-gebruikers. Volgens GfK is de tablet het meest populair bij mensen tussen de 35 en 49 jaar, die hun tablet vaak niet buitenshuis gebruiken.

Voor de Google Glass, de slimme bril van Google, lopen de Nederlanders overigens nog niet bijzonder warm. Slechts 12% van de ondervraagde gaf aan te overwegen een slimme bril te kopen, wederom vooral in een jonge doelgroep.

Er lijkt dus nog wel een behoorlijke weg te gaan te zijn voor de 'wearables', al zijn de nieuwste devices natuurlijk wel technologische hoogstandjes. Het is echter de vraag of de huidige generatie draagbare tech zorgt voor die revolutie die men er van verwacht?

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies