Retailers spotten beroemdheden met gezichtsherkenningssoftware

Vorig artikel Volgend artikel

Als beroemdheid overal herkend worden, hoort er natuurlijk bij. Dat verkopers een melding krijgen wanneer zij een winkel binnen stappen, is nieuw. Het lijkt werkelijkheid te worden. Retailers testen op dit moment een nieuwe technologie die klanten scant, vervolgens vergelijkt met een database van foto's van sterren en bij medewerkers alarm slaat als er een match is.

Retailers spotten beroemdheden met gezichtsherkenningssoftware

Volgens NPR wordt de software getest in ''een aantal geheime top winkels en hotels in de VS, het Verenigd Koninkrijk en het Verre Oosten''. Bij een match krijgen de verkopers een melding via de computer, iPad of iPhone met daarbij een lijst met voorkeuren van de klant. Het werkt zelfs als de persoon een zonnebril draagt, een hoed op heeft, wat is aangekomen, ouder is geworden, van haarkleur is veranderd of een baard/snor heeft laten staan.

Winkels richten zich niet alleen op Brad Pitt's en Johnny Depp's, maar ook op 'normale' klanten die via hun smartphones getraceerd en gevolgd worden door het WiFi signaal te volgen om zo data van hun klanten te verzamelen. Videobewaking en signalen vanuit de mobiele telefoons en apps zorgen voor informatie als het geslacht, hoeveel minuten zij op de snoepafdeling besteden en hoelang er naar een product gekeken wordt voordat hij of zij besluit het te kopen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies