Hoe mobile savvy is Nederland tegenwoordig?

Vorig artikel Volgend artikel

In Nederland staan we natuurlijk bekend als 'online, social en tech savvy'. Maar heeft de mobile device echt ons hele leven overgenomen, zitten we talloze uren op het internet en op sociale netwerken te connecten met onze online community of valt het eigenlijk wel mee? En in hoeverre tasten het gebruik van deze devices het gebruik van traditionele media aan? 

Hoe mobile savvy is Nederland tegenwoordig?

In Nederland hebben ruim 7 miljoen mensen in ieder geval 1 smartphone in hun bezit. Op het moment van onderzoek (december) waren 4,3 miljoen mensen de trotse bezitten van een tablet en daar zullen na de recente feestdagen nog wel een paar nulletjes en eentjes bijgekomen zijn. Uit dit onderzoek van Cebuco en GFK bleek al dat er weinig tijd gaat naar tv kijken en dat de tablet naast het tv-kijken vooral gebruikt wordt om te internetten. SKO komt nu met onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat 'het nieuwe tv kijken' het traditionele televisiekijken niet aantast.   

En/en
Voor de kranten lijkt het gebruik van de smartphones en tablets juist heel erg positief want 31% leest de krant via de smartphone en nog eens 21% via de tablet. Ondanks dat we dus behoorlijk tech savvy zijn, betekent dit schijnbaar niet dat de nieuwe manier van mediaconsumptie het traditionele daadwerkelijk aantast. Het lijkt niet zozeer 'of/of' te zijn, maar eerder 'en/en'. Gemiddeld kijken we nog steeds ruim 3 uur naar televisie, al is dat misschien niet meer altijd live, we kijken met z'n allen wel degelijk naar het huidige programma aanbod dat de Nederlandse televisie te bieden heeft. 

Beeld & geluid
En we blijven gewoon gek op apps. Op een smartphone hebben we gemiddeld 22 apps staan. YouTube en Nu.nl zijn hierbij verreweg de twee meest gebruikte apps. Zowel tablets als smartphones worden met name gebruikt voor internetten en emailen. Op de smartphone wordt dit gevolgd door foto’s bekijken of maken. Wel jammer dat deze twee samen zijn gepakt maar natuurlijk: als je een foto maakt, kijk je natuurlijk even hoe deze geworden is.

Video wordt niet zoveel bekeken op de smartphone, opmerkelijk genoeg ook niet op de tablet. Op dit device wordt er slechts 38% van de tijd aan het bekijken van video’s besteedt. Wel wordt nog eens 33% besteedt aan het kijken van tv.  

Social
Natuurlijk gebruiken we onze mobile devices ook veelvuldig voor het bezoeken van sociale netwerken. Facebook staat met stipt op nummer 1, gevolgd door Hyves (!), Twitter en LinkedIn. Toch neemt het aantal mensen dat een sociaal netwerk via de smartphone of tablet bezoekt wel flink af. In het onderzoek van SKO is helaas niet meegenomen hoeveel er gemiddeld over de programma's gecommuniceerd en gedeeld wordt via social media. Interessant om de ontwikkeling te zien van wat er voor, tijdens en na een programma allemaal het sociale web op geslingerd wordt door kijkers. 

Hoe we op de smartphone en tablet tv-kijken, radio luisteren en kranten bekijken, dat staat ook nog verder uitgewerkt in het rapport van Cebuco.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies