Cowgirl Three in The Valley

Vorig artikel Volgend artikel

Net als mijn DCG collega's Willemijn, Marjolijn en Chantal voor mij, ben ik dit jaar met persreis naar Silicon Valley, de bakermat van al het leuks waar we hier dagelijks over lezen en schrijven. Met een groep van zeven journalisten zijn we bij een aantal bedrijven en organisaties te gast die hier zijn gevestigd.

Gisteren waren dat Cisco, Ericsson en Flipboard. Een boeiende combinatie, omdat we in verschillende presentaties een heel arsenaal aan toepassingen van het web hebben doorkruist. Vorige week legde Henk de Hooge uit in een presentatie over het veranderende PR-vak, dat het internet en web niet hetzelfde zijn en daarvan hebben we gisteren wat illustraties gekregen. Meer en meer zijn we aangesloten op een netwerk dat maakt dat we altijd en overal met elkaar in contact kunnen zijn.

Cowgirl Three in The Valley

* Het 'strategy' bord hangt bij Flipboard aan de muur.

Cisco
Chief Globalisation Officer Wim Elferink van Cisco, geflankeerd door zijn veertienjarige zoon Max, legde in een videoconference meeting uit dat de wereld nogal verandert. "Technology will be the engine of globalization", zo sprak hij vanuit Bangalore, India. Zijn voorspelling is dat steden in de toekomst concurrenten van elkaar worden en hun best moeten doen aangesloten te blijven op de wereldmarkten. Amsterdam doet nog mee in de race, maar Rotterdam en Den Haag zijn al afgevallen omdat ze onvoldoende hebben geïnvesteerd in connectiviteit. "We gaan naar een wereld waarin alles connected is, 'The Internet of Things' meets 'Network as a Platform'. Hij ziet een toekomst waarin steden niet langer plekken zijn waar je naartoe reist om te werken, maar juist om te recreëren, met een ring van 'Smart Work Centers' er omheen, waar mensen terecht kunnen om hun werk te doen.

Dat vraagt om een heel andere infrastructuur dan in de meeste steden voorhanden is. In China en India worden hele steden intelligent ingericht, zodat in de basis van de stad alle infra voorhanden is om iedereen volledig connected te laten zijn. Als voorbeeld van de nieuwe werkelijkheid die dan ontstaat, noemde Elferink de medische zorg. Niet een uur in de bus of auto op weg naar een ziekenhuis, maar op tien minuten lopen van je huis een onbemand medisch station waar je contact maakt met een dokter die alle tijd voor je heeft en een paar honderd mijl bij je vandaan tegen jou op een scherm zit te praten. Als je bloeddruk moet worden gemeten, kan je best zelf die band om je arm doen. Bij een Schotse pilot bleken mensen zelfs liever zo geholpen te worden, dan 'live'. Als reden? De dokter had op het scherm veel meer aandacht voor de patiënt. En de video van het consult maakt meteen deel uit van het medisch dossier. Bij dat laatste kwam een gevoel van weerstand in me opzetten: het idee dat tot het einde der tijden video's met mijn zieke ik worden bewaard... daar kan ik niet echt warm voor lopen.

Doorgaans houden wij ons alleen bezig met connectiviteit als het misgaat. Zoals ik me nu in het hotel nogal stoor aan het feit dat het netwerk er alsmaar uitklapt. Dat er achter de schermen en onzichtbaar voor de meesten van ons, van alles aan elkaar geknoopt moet worden om het internet laten werken, zijn we ons nauwelijks bewust. Overal ter wereld hebben slimme mensen slimme dingen bedacht om met elkaar in gesprek en contact te zijn. Alleen zijn overal andere slimme dingen bedacht en het is een hele klus ervoor te zorgen dat al die apparaten en pijplijnen elkaar verstaan en de miljarden datapakketjes telefoongesprekken, foto's, video's, blogposts, comments, hyperlinks, tweets en retweets op de juiste plek afleveren.

Ericsson
Daarover legde Arpit Joshipura, VP IP marketing van Ericsson het een en ander uit. Met de snelle opkomst van allerlei toepassingen met name in de hoek van Social Media, moeten vaste en mobiele netwerken aan elkaar worden geknoopt. Als ontwikkeling ziet het van oorsprong Zweedse netwerkbedrijf dat "Interoperability is the biggest trend for Telco's" en daar investeert het veel van z'n Research & Development in. Ook Arpit kwam met 'The Internet of Things' als voorbeeld van een toekomst die niet heel lang meer op zich laat wachten en in ieder geval technisch mogelijk is. Een toepassing die vorige week nog in het nieuws kwam zit in de hoek van vervoer. Als mijn auto realtime in verbinding staat met de auto's om me heen, het wegdek en de vangrail en de auto bovendien zelf kan ingrijpen, wordt de kans klein dat ik een botsing krijg.

Flipboard
En als laatste gingen we langs bij het uebercoole Flipboard. Marjolijn en Cristel schreven er al eerder over, hoe de start-up in zeer korte tijd de hit van de iPad werd. De Nederlandse PR-vertegenwoordigster van Flipboard Christel van der Boom ontving ons in het kantoor waar iets meer dan twintig techneuten internetgeschiedenis aan het schrijven zijn. Mike McCue, de CEO legde uit hoe hij op het idee voor Flipboard kwam, toen hij met een stapel tijdschriften in het vliegtuig stapte en zich afvroeg waarom het internet niet zo mooi was vormgegeven als de vele tijdschriften wel zijn. Hij werkte zijn idee uit met zijn huidige zakenpartner, nam in het ontwerp de toenemende geruchten over de komst van de iPad mee, wist financiering rond te krijgen en was bijna net zo snel een hit als de iPad zelf. Ze werken hard aan een tweede versie, die ze hopen voor het einde van het jaar te kunnen introduceren. Met deze 1.1 versie wordt het mogelijk het Social Magazine meer naar de voorkeuren van de gebruiker in te richten. Doel van het bedrijf is het creëren van een geweldige leeservaring en platform voor uitgevers en daarna eens na te denken over een verdienmodel.
P1000461
Met een heus Flipboard t-shirt op zak, gingen we weer op weg naar het hotel. Toch wel wat star struck, moet ik bekennen.

*disclosure: Cisco en Ericsson zijn klanten van Whizpr, Flipboard niet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies