De invloed van design op een product

Vorig artikel Volgend artikel

Dat Apple zich bij de ontwikkeling van de iPhone 4 meer richtte op design dan op techniek lijkt zo gek nog niet. Onlangs presenteerde BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers) een onderzoek naar de effectiviteit van design op de verkoop van een product. Wat blijkt? Inversteren in design tijdens de ontwikkelingsfase levert 20 procent meer winst op.

De invloed van design op een product

Apple is natuurlijk niet het enige bedrijf dat veel aandacht besteed aan design. Denk bijvoorbeeld aan Sence en simplicty van Philips. Maar Apple is wereldwijd waarschijnlijk wel het beste voorbeeld van dat design leidend is in het productieproces. Neem nu de iPad, ze gaan als warme broodjes over de toonbank, maar er is nog bar weinig aanbod op de Nederlandse markt. Waarom willen de kopers dan toch zo'n ding hebben? Waarschijnlijk een combinatie van design, beloofde functionaliteit en Apple gekte.

Terug naar het onderzoek van BNO. De universiteiten Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Delft maakten met het onderoek inzichtelijk wat het effect en nut van design is op de economisch-commerciële waarde van een product. Zij ondervroegen in totaal een groep van 590 personen bestaande uit: projectmanagers, marketingmanagers, middenmanagers en externe beoordelaars van goederenproducerende en dienstverlenende bedrijven. Het onderzoek richtte zich enerzijds op experience design: design door beleving dat de zintuigenprikkelt, emoties oproept en zelfexpressie oproept. Anderzijds op functioneeldesign: de technologie, functionaliteit en ergonomie.

BNO presenteerde het onderzoek al vorige maand, maar gezien de zomerperiode heeft waarschijnlijk nog niet iedereen het meegekregen. Ik heb het onderzoek uitgeplozen op resultaten die nog niet breed bekend zijn. Dus voor degene die er al wel vluchtig over hebben gelezen, aanvullende resultaten.

De meest opvallende resultaten uit het onderzoek zijn:

  • Het effect van zowel experience als functioneel op de prestatie van een product is groter wanneer design innovatief is;
  • Ontwerpers vroegtijdig bij het ontwikkelingsproces betrekken levert meer aandacht op voor zowel experience als functioneel design. Meer aandacht betekent ook meer succes voor een nieuw product;
  • Aandacht voor functioneel en experience design hebben een positief effect op de financiële prestaties (20% meer winst) en de kwaliteit van een product;
  • De experience kwaliteit van een product en de aandacht voor verpakking beïnvloeden elkaar negatief, wanneer ontwerpvrijheid wordt gecombineerd met aandacht voor verpakking heft dit elkaar weer op;
  • Een bedrijf kan niet alleen op productniveau, maar ook op bedrijfsniveau zijn presentatie verbeteren als het aandacht besteed aan design;
  • Het effect van het design van de huisstijl en een website op het imago van een bedrijf is het grootst wanneer experience desgin innovatief is. Ontwerpvrijheid van designers heeft hier geen significant effect op;
  • De bijdrage van ontwerpers aan de huisstijl en website heeft alleen effect op de aspecten: sociale verantwoordelijkheid, emotionele aantrekkelijkheid, financieel succes en goed werkgeversschap.

De resultaten klinken natuurlijk als muziek in de oren van BNO. Het toont aan dat investeren in design zeker z'n vruchten afwerpt, ook financieel gezien. Ben je geïntereseerd om het onderzoek zelf te lezen, dan kun je die hier downloaden.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies