De toekomst van webdiensten volgens Werner Vogels

Vorig artikel Volgend artikel

Het is de tweede keer dat Werner Vogels (CTO Amazon) een presentatie komt geven tijdens The Next Web conference. Zijn verhaal van 2 jaar geleden over de impact van Cloud computing kreeg gisteren een waardig vervolg. Werner laat het aanwezige publiek zien hoe webdiensten de komende 5 jaar zullen evolueren.

De toekomst van webdiensten volgens Werner Vogels

'The Cloud' of 'Cloud computing' is geen ingewikkelde nerdmaterie. Waarschijnlijk werk je nu al met applicaties die volgens dit principe gebouwd zijn. Bijvoorbeeld Google Docs. 'The Cloud' is namelijk niets meer of minder dan webdiensten die gebruik maken van software of content die niet op jouw computer geinstalleerd is.

Voorbeeld. Sommigen zullen zich Girotel nog herinneren: Een software pakket van de voormalige Postbank om je bankzaken te regelen via een internetverbinding. Die software moest je echter eerst installeren op je computer, en draaide dus 'lokaal'. Girotel werd enige jaren geleden volledig vervangen door ING Internet Bankieren. Daarbij regelde je je bankzaken online, op een server van de Postbank.

Webdienst Yunoo maakt het nu ook mogelijk om je bankgegevens op een nieuwe manier te interpreteren. Yunoo is niet van een bank, maar je kunt er wel je financiele administratie mee doen. Er worden dus steeds meer webdiensten bedacht die 1) webbased zijn (je hoeft dus geen software meer te installeren) en inhaken op bestaande processen of services via api's (Yunoo doet dat overigens nog niet direct, maar als de beveiliging gegarandeerd is komt dat vast nog).

Deze ontwikkeling zal de komende jaren een grote impact hebben op de manier waarop wij het internet gebruiken, en wat voor nieuwe bedrijven er gaan ontstaan die dit soort devices gaan maken. En precies daarover gaat Werner's presentatie vandaag.

Die begint met een kleine voorspelling. Binnen nu en 5 jaar zullen webdiensten meer en meer gaan draaien om:

1) Een rich-media experience: Video, beeld, tekst, mashups, you name it!
2) Multi Device acces: Je wil elke dienst op je PC, laptop, netbook, iPad of mobiel kunnen gebruiken
3) Location Context aware: Lokale info is relevanter voor je gebruikers
4) Realtime Presence driven: Actualiteit wordt steeds belangrijker
5) Social Graph based: Een dienstis 'social' (embeddable, sharable, feedbackable etc)
6) User Generated Content: Laat je gebruikers de content van je site bouwen, zoals bv 4SQ
7) Virtual Goods Economy: Mensen betalen eindelijk voor virtuele spullen (bv Farmville)
8) Recommendations: Naar Amazon model filteren je users de content op kwaliteit
9) Integration Social: Bestaande social networks zoals twitter, facebook zijn geintegreerd
10) Advertisement / Premium: Blijft een belangrijk businessmodel voor elke webdienst

Om zijn toekomstvoorspelling te staven noemt Werner een aantal voorbeelden van diensten die al slim gebruik maken van Cloud Computing. Hieronder een lijstje van zijn favoriete startups. Als je zelf bezig bent met een startup, webwinkel of webdienst is het zeker de moeite waard om deze eens te bezoeken en verder uit te pluizen.

Drop.io

dropio
panda
simplegoe
animoto
twilio
directededge
socialgold
chargify
openx
sendgrid
8kmiles
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies