Samsung's Diva is een Bimbo

Vorig artikel Volgend artikel

Ik dacht dat we het stadium jaren geleden waren gepasseerd, maar Samsung waagde het om op de World Mobile Congress in 2010 een 'lady phone' te introduceren. Niet roze, deze keer, maar wel in beschaafde tinten. Gebroken wit, metallic roze. Een interface in Barbiekleuren en het krullerige Zapf Chancery als font. De machines werden gepresenteerd in een etalage tussen de  nagellak en hoge hakken, geflankeerd door posters van een blond supermodel. 

Samsung's Diva is een Bimbo

En om te bewijzen dat Samsung begrijpt wat vrouwen willen, is als (enige!)extra functionaliteit een boodschappenlijst toegevoegd. Daar valt je bek van open, maar het wordt nog erger. De Diva heeft namelijk geen WIFI.

Verkooppunt voor de Diva-serie is de SOS-functie. In geval van gevaar, druk je op een knop - en dan komen vermoedelijk de hulpdiensten aangesneld. Meer Samsung telefoons hebben die functionaliteit, maar marketing benadrukt deze mogelijkheden juist voor vrouwen. Want wij zijn natuurlijk banger dan mannen om naar buiten te gaan en overvallen te worden. Of ontvoerd. Of iets anders dat ons als winkelend slachtoffer neerzet.

Wel grappig was de "fake call" optie. Een discrete druk op een knop en seconden later word je saaie IRL gesprek (of date) onderbroken door een (zogenaamd) telefoontje."Dat had ik in de jaren negentig moeten hebben," verzuchtte een dame naast mij, voor wie dat decennium kennelijk bestond uit een eindeloze serie saaie dates.

Ook handig en ook aanwezig op meerdere Samsungs, de alarmfunctie voor de SIM-kaart. Wanneer deze wordt vervangen door een andere, in geval van diefstal bijvoorbeeld, stuurt de telefoon een bericht naar een door jou opgegeven nummer. 

De Diva is kleiner dan zijn - lelijke - mannelijke wederhelft, de Monte. Kleiner en dus met minder ruimte. En daarom heeft het toestel geen WiFi. Want kunnen aanhaken bij een draadloos internet is voor vrouwen veel minder belangrijk dan het bijhouden van je boodschappen. En om de kosten van mobiele data bekommeren we ons kennelijk ook niet.

Het is mij volkomen onbegrijpelijk dat telefoonontwerpers het verschil tussen mannen en vrouwen nog steeds definiëren als kleiner, verfijnder en vooral dommer. Waarom ontwikkelt Samsung geen diensten - op basis van WIFI - voor dat waar vrouwen echt goed in zijn? En heren techneuten, dat is niet winkelen, maar relaties bouwen en onderhouden. COMMUNICATIE.

Karina Meerman

werkt sinds 1999 als freelance journalist en tekstschrijver voor customer media en B2B. Noemt zich tegenwoordig ook 'storyteller' omdat het hip is, maar...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies