Twitter zet je vanaf nu ook op de kaart

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter is de afgelopen tijd druk bezig geweest met een aantal aanpassingen aan het platform. Een van de aanpassingen is het toevoegen van locatie aan berichten via de API. Na de officiele aankondiging in augustus, maakte Twitter donderdagavond bekend dat de functionaliteit beschikbaar is voor ontwikkelaars.

Twitter zet je vanaf nu ook op de kaart

Hiermee schurkt Twitter weer dichter tegen bijvoorbeeld FourSquare aan en opent het de deuren voor een scala aan nieuwe toepassingen.

Het aanvullen van content met een locatie, ofwel geotaggen, is enorm in opkomst, gestuwd door een generatie mobiele telefoons met ingebouwde GPS en mobiele concepten als FourSquare, Google's Lattitude en Trackr. Recent lanceerde Google nog "local search", waarbij de zoekresultaten via Google op je mobiel gefilterd worden op je huidige locatie.

Nu biedt dus ook Twitter de mogelijkheid om je tweets te geotaggen. Het bedrijf kan er zelf (nog) niet bijster veel mee, maar een grote schare aan applicatie-ontwikkelaars zal ongetwijfeld verheugd met het feit zijn. Weblog ReadWriteWeb publiceerde al een lijst met mogelijke toepassingen van deze nieuwe functionaliteit. Op dat lijstje vind je bijvoorbeeld een "Party-over-here-bot", die je vertelt waar het dichtsbijzijnde feestje is op basis van jouw tweet, een mashup van locaties waarvandaan de meeste artikelen van een blog worden gedeeld of een pagina die je op basis van tweets vertelt op welke locatie er nog het meeste voorraad is van een product.

De mogelijkheid om je locatie toe te voegen aan een tweet is overigens geheel opt-in. Je tweets worden dus niet zomaar op de kaart geplaatst. Tussen je profielinstellingen vind je sinds vrijdagochtend de optie om geotagging te activeren en de mogelijkheid om alle historie omtrent je locatie te verwijderen.

twittergei
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies