YouTube Direct bevordert burgerjournalistiek

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen dinsdag lanceerde Google YouTube Direct, een nieuw online platform dat mediabedrijven gemakkelijk toegang moet bieden tot content van YouTube. Daarmee speelt het bedrijf in op de groeiende rol van de burgerjournalist. Mediabedrijven krijgen de mogelijkheid om content in te zien, te beoordelen en indien gewenst te publiceren op hun eigen platform.

Feitelijk is YouTube Direct niets meer of minder dan een combinatie van een aantal functionaliteiten uit de eigen API. Mediabedrijven kunnen niet alleen content binnenhalen en beoordelen, maar ook een aangepaste versie van het uploadscherm van YouTube integreren op hun website. Gebruikers uploaden hierdoor ogenschijnlijk hun content bij het mediabedrijf, maar eigenlijk bij YouTube.

Volgens Google is het overigens niet zo dat het platform alleen voor mediabedrijven geschikt is, al ligt de nadruk daar wel op: "the application is designed to meet any organization's goal of leveraging video content submitted by the community. Businesses can use YouTube Direct to solicit promotional videos, nonprofits can use the application to call-out for support videos around social campaigns and politicians can use the platform to ask for user-generated political commercials"

CNN pioneerde eerder al succesvol met burgerjournalistiek middels hun iReport. Dat bleek zo'n succes dat het zelfs een plekje kreeg in de nieuwe iPhone app. Intussen maken onder andere ABC News, The Huffington Post, The Washington Post en de San Fransisco Chronicle al gebruik van YouTube Direct. Meer informatie over het platform is te vinden op de website.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies