Tien mobiele trends voor 2009

Vorig artikel Volgend artikel

Nu we de tijd van jaarlijstjes achter ons hebben liggen is de tijd van het trend-voorspellen aangebroken. Om te beginnen maar eens kijken wat ons volgens de experts op mobiel gebied allemaal te wachten staat in 2009.

Tien mobiele trends voor 2009

Op m-trends.org geeft blogger Rudy de Waele een goed overzicht van zijn verwachtingen voor het komend jaar. Een korte samenvatting:

1) Een groot aantal mobiele start-ups gaan in 2009 over de kop bij gebrek aan een business model

2) Apple lanceert de iPhone Nano. Alleen Nokia's N97 komt in de buurt van de superieur blijvende iPhone.

3) Je exacte locatie is niet langer iets wat je mobiel opzoekt, dat gebeurt automatisch. De meerwaarde die location-based services gaan bieden ziet hem in het directe aanbod van diensten dat je als mobiele gebruiker - automatisch - voorgeschoteld krijgt. Location-services moeten je leven vereenvoudigen, niet compliceren. Ze zijn niet (de enige grote) meerwaarde van mobiel.

4) Virtuele consumptie neemt toe, mircopayments worden belangrijker dan advertenties, verdiend wordt aan apps, content, games, etc.

5) Mobiele applicaties worden steeds dynamischer: op elk platform te benaderen en te updaten. Alles synchroniseert met jouw personal masteraccount.

6) Mobiele SEO wordt erg belangrijk, met name lokaal (location based) zoeken. Hoe een consument jou mobiel vindt en ontdekt wordt nog belangrijker.

7) Mobiel browsers worden compatible met bijvoorbeeld je toestel's camera en GPS instellingen.

8) Bluetooth en wifimarketing wordt populairder bij fysieke retailers, in de koopgoot kun je in 2009 kortingscodes en andere spam op je mobiel verwachten

9) Mobiel video conferencing wordt een hit, als gevolg van verdere kostenbesparingen tijdens de recessie

10) Mobiele applicaties gaan consumenten in staat stellen hun persoonlijke geondheid bij te houden. Denk aan de iPhone applicaties die meten of je te veel gedronken hebt of wat je BMI-vetpercentage is.

Vast staat in elk geval dat mobiel in 2009 echt een flinke lift gaat nemen nu onbeperkt mobiel internet voor steeds meer klanten en toestellen beschikbaar komt. Belangrijk blijft denk ik zelf om niet te ver op de massa vooruit te willen lopen: de ontdekking van mobiel mail checken en foto's sturen is al bijzonder magisch, de rest komt later wel.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies