Wi-Bike: De nieuwe generatie onder de e-bikes

Wi-Bike: De nieuwe generatie onder de e-bikes

Vorig artikel Volgend artikel

Als je denkt dat e-bikes alleen nog voor de oudere generatie zijn, dan heb je het mis. De fietsen zijn tegenwoordig een stuk stijlvoller, maken minder geluid en de accu van de motor gaat langer mee. Het Italiaanse merk Piaggio, ook wel bekend van de scooters, heeft een nieuwe e-bike geïntroduceerd en ik mocht hem uitproberen in Milaan.

De Wi-Bike is niet zomaar een e-bike. Met verschillende functies kun je je fietsgedrag uiterst nauwkeurig in de gaten houden. Op het display van de fiets en in de app op je smartphone, kun je al deze informatie terugvinden. Zo werkt de app als een personal trainer en kun je zien hoeveel calorieën je al hebt verbrandt en je hartslag meten. In de fiets zit een anti-diefstal systeem. Wanneer jij je fiets ergens hebt neergezet en iemand jouw fiets probeert te stelen, krijg je een melding op je telefoon. Via gps kun je de fiets dan terugvinden. Ook kun je de route die je hebt gereden, delen op social media.

Super handige functies allemaal, maar werkt dit ook echt? Tijd om de proef op de som te nemen en een rondje door Milaan te fietsen.

IMG_7404
Het stuur met telefoon en display

Dat Milaan geen fietsstad is, weten we allemaal. Daarom heeft Piaggio voor ons een route door het park uitgestippeld.

Als ik de fiets van de standaard haal, merk ik dat de fiets vrij zwaar is. De fiets is niet heel soepel aan de hand. Als je het display op het stuur aan zet, zet je ook meteen de fietsondersteuning aan. Ook je telefoon op het stuur zetten. In de app kun je meteen zien hoe hard je fietst, hoeveel calorieën je verbrandt en hoeveel kilometer de accu nog meegaat voordat je hem moet opladen. Via de knoppen op je stuur kun je het assistance level bepalen. Hiermee kun je aangeven hoeveel ondersteuning je wil krijgen bij het trappen.

Het fietsen is even wennen. Ik trap één keer en vlieg meteen drie meter vooruit. Even het assistance level naar beneden aanpassen dus. Een paar bochten verder ben ik helemaal gewend. Het fietst heerlijk. De trapondersteuning is zo in te stellen dat je nog steeds het gevoel hebt dat jij de macht hebt over het stuur en hoe hard je gaat.

De stad in

Wij Nederlanders zijn wel wat meer dan een park gewend en dus was het tijd om de stad in te gaan. Als fietser heb je hier geen normale fietspaden, dus je fietst of op het voetpad of op de weg. Kriskras tussen de auto's, voetgangers en de vele scooters door, komen we bij het echte Milaan.

Hier heb je pas echt door wat deze fiets kan. Snelheid maken, remmen, stoepje op, stoepje af, behendig door de menigte rijden (zonder iemand aan te rijden!).

G025138
Hier test ik de fiets uit

Voor mij voelt de Wi-Bike als een scooter waarmee je heerlijk door de stad kunt fietsen. Je hebt de snelheid van een scooter en de soepele manoeuvres van een fiets. Groot pluspunt vind ik dat je via de app alles kunt bijhouden. Dit voegt iets toe aan het 'gewone' fietsen. Ook dat je een melding krijgt als je fiets wordt gestolen en je deze via de gps-tracker kunt volgen, is een groot voordeel. Het enige nadeel wat ik kan vinden, is dat het zadel vrij smal is en het stuur ver weg zit. Maar voor alles is een oplossing, want je kunt je fiets gewoon customizen. De fiets is verkrijgbaar in de kleur wit, zwart, grijs en zand en in de modellen comfort en active.

IMG_5860
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies