Waarom we delen, liken en terug blijven komen naar Facebook

Waarom we delen, liken en terug blijven komen naar Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Je gaat even snel naar Facebook om een link op te zoeken of een bedrijfspagina bij te houden. Al snel wordt je opgenomen door Facebook en bekijk je je eigen meldingen, de nieuwste statussen en kom je een leuk fotoalbum tegen vol met vakantiefoto's. En je bent vergeten waarvoor je nou naar Facebook was gekomen en wat je erna ging doen.

Dat gebeurt niet zomaar. Wetenschap en psychologie kunnen uitleggen waarom we niet van Facebook weg kunnen blijven. Er zijn namelijk trends te zien in de acties die we doen op Facebook - liken, posten, delen, reageren en zelfs alleen scrollen en lezen.

Waarom we Facebook zo leuk vinden

Verschillende onderzoeken richten zich op het uitzoeken wat er in onze hersenen gebeurt als we bezig zijn met social media, vooral Facebook.

Een recentelijk onderzoek wees uit dat er een verband is tussen Facebook en een gebied in de hersenen dat een belangrijke rol speelt bij positieve belevingen, de nucleus accumbens.

Een ander onderzoek vond uit dat vrijwilligers lichamelijk reageerden als ze door Facebook bladeren. Zo verwijdt de pupil als ze naar hun Facebook accounts kijken, iets wat ook gebeurd als je naar een geliefde kijkt.

brand like facebook

Waarom we iets 'liken'

Het meest herkenbare van Facebook; de like, of 'vind ik leuk'. Facebook definieert de like zo:

“Like” is a way to give positive feedback or to connect with things you care about on Facebook. You can like content that your friends post to give them feedback or like a Page that you want to connect with on Facebook.

Bij een onderzoek met duizenden Amerikanen bleek dat 44% van de (Amerikaanse) Facebook gebruikers minstens een keer per dag iets leuk vinden. 29% van de gebruikers doet dit meerdere keren per dag. Er zijn verschillende redenen waarom we iets liken:

  1. Het is een makkelijke en snelle manier om te laten zien dat je het ergens mee eens bent
  2. Om iets over jezelf te bevestigen, zo is er een algoritme dat op basis van je likes kan voorspellen of je blank of gekleurd bent (95% zekerheid), een homoseksuele man bent (88% zekerheid) en of je Democraat of Republikein bent (85% zekerheid)
  3. Je laat inlevingsvermogen zien, en je virtuele inlevingsvermogen is een goede indicatie van je inlevingsvermogen in het echte leven
  4. Omdat het makkelijk is en je misschien iets terugkrijgt wanneer je een merk of organisatie leuk vindt, zoals een kortingscode

Waarom we delen

Er zijn vijf belangrijke redenen waarom we content delen op social media:

  1. Om waardevolle en vermakelijke content aan vrienden te laten zien
  2. Om onszelf te definiëren
  3. Om onze relaties uit te breiden en bij te houden
  4. Voor zelfontplooiing
  5. Om aandacht te vragen voor een onderwerp waar we om geven
facebook delen

Wereldwijd delen we content voor ongeveer dezelfde redenen, volgens deze poll van Ipsos:

  • Om interessante content te delen (61%)
  • Om belangrijke content te delen (43%)
  • Om grappige content te delen (43%)
  • Om anderen te laten weten waar ik in geloof en wie ik ben (37%)
  • Om een product, service, film, boek, etc aan te raden (30%)
delen facebook wereldwijd

Waarom we reageren

Simpel: we reageren als we iets te zeggen hebben! Het interessante van reacties is hoe onze hersenen daarop reageren vergeleken met likes. Moira Burke bestudeert 1.200 Facebook gebruikers en heeft onder andere uitgevonden dat persoonlijke berichten veel bevredigender zijn dan een like.

Waarom we onze status updaten

Hoewel gebruikers de statussen van hun vrienden leuk vinden en er op reageren, veranderen de meeste gebruikers hun eigen status niet of nauwelijks. 10% van de gebruikers past hun status dagelijks aan, 25% van de gebruikers zegt dat zij hun status nooit updaten.

We voelen ons minder eenzaam als we onze Facebook status updaten, zelfs als niemand het leuk vindt of er op reageert. Tenzij we ondertussen zien dat onze vrienden wel likes en reacties binnenkrijgen, dan voelen we ons eenzaam en alsof we er niet bijhoren.

Soms schrijven we ook wel eens een update of reactie die we uiteindelijk niet verzenden. Dit gebeurt meestal als we het lastig vinden om vast te stellen wie ons publiek is. De meeste mensen hebben een gevarieerde vriendenlijst en vinden het daardoor lastig een goede update te schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies