Linkedin zet in op online leren

Linkedin zet in op online leren

Megainvestering door overname Lynda.com

Vorig artikel Volgend artikel

Online learning is hot. En Linkedin is dat ook niet ontgaan. In de wereld waar alles steeds meer in elkaar grijpt, we steeds meer als netwerken gaan werken, is het voor social platforms belangrijk om een stap voor te blijven. Hoe groot je ook bent, je kunt zomaar overvallen worden door The Next Big Thing. We weten allemaal nog hoe snel Hyves een stille dood stierf. Nu zal er een flink knappe gast nodig zijn om LinkedIn zomaar overbodig te maken, maar die slimmeriken zijn er vast. Daarom tasten ze nu diep in de buidel met een overname van Lynda.com.

Linkedin kennen we allemaal als het social netwerk voor de professional. Vandaag kondigt Linkedin aan dat het Lynda.com overneemt; een online learning platform. Een logische stap om online learning, gericht op het ontwikkelen van skills, toe te voegen aan een platform wat draait om het etaleren van je skills.

Heel eerlijk, van Lynda.com had ik nog nooit gehoord. Wel kan ik platforms als EdX, Coursera, en Khanacademy. Zogenaamde MOOC’s , Massive Open Online Courses. Een revolutie in onderwijs, waardoor vooraanstaande professoren van topuniversiteiten zoals MIT en Harvard hun kennis niet meer exclusief inzetten voor de happy few, maar beschikbaar maken voor iedereen. Het grote verschil tussen deze MOOC’s en Lynda.com is dat Lynda betaald is. Een basisabonnement van Lynda kost $19.95 per maand; een premium abonnement $29,95.

In Nederland kennen we een vergelijkbaar platform, Studytube.nl. Traditionele opleidingsinstituten zijn ook bezig met deze ontwikkeling, maar gaan gewoon niet zo hard. Schouten en Nelissen en NCOI bieden online trainingen, maar met een bezoek aan hun site is al duidelijk dat ze de shift naar online nog niet goed hebben doorgezet. Studytube haalde vorig jaar nog 1 miljoen investeringskapitaal op om zich verder te kunnen ontwikkelen tot de ‘Netflix’ op het gebied van opleidingen. Een mooie ambitie, maar qua investering peanuts bij het geld wat nu over tafel gaat. Want met de overname van Lynda.com door Linkedin is maar liefst $1,5 mrd gemoeid!

Online + social learning
Een interessante ontwikkeling om te volgen. Linkedin zal met de overname van Lynda.com online learning ongetwijfeld toevoegen als betaalde feature. Spannend is hoe dit zich gaat ontwikkelen ten opzichte van de voortvarendheid van gratis MOOC’s, via onder andere Edx.com. Ik ben al bezig met een training programmeren bij Khanacademy, een leergang van de Universiteit van Amsterdam via Coursera en een course ‘The American Dream for the Next Generation’ van MIT via EdX. Geweldig en dat ik vanuit mijn huiskamer deze trainingen kan doen. Let wel, het gaat niet alleen om de training, maar ook om de sociale interactie met andere studenten, en met de onderwijsinstituut. Ik ben ervan overtuigd dat het platform wat daar het best in slaagt, de toekomst heeft. En daar ligt een mooie uitdaging voor Linkedin.

lynda
Margot van Brakel

Margot is freelance communicatie & organisatie adviseur en blogt op verschillende platforms, waaronder DutchCowgirls. #HNW #DigitalNomad #Lifehacking

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies