Hoe streaming het oude TV-kijken compleet wegvaagt

Hoe streaming het oude TV-kijken compleet wegvaagt

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren werd de nieuwe TV-streaming dienst Play van KPN tijdens een ‘first-encounter’ bijeenkomst gedemonstreerd. Ook presenteerde HBO zich als premium content leverancier van de dienst.

Bij TV-streaming staan gemak en content voorop, twee pijlers die nu meer dan ooit tevoren worden toegepast bij nieuwe diensten. Louisa Heinrich, oprichter van Superhuman, vertelt tijdens de bijeenkomst hoe anders wij nu TV kijken dan 50 jaar geleden.

television_watching

Wij, de gebruikers van televisie, zijn door de jaren heen veranderd in ons kijkgedrag. Onze manier van leven en werken is aanzienlijk veranderd: reizen is goedkoper en makkelijker, cultuur is meer toegankelijk, en dankzij technologische ontwikkelingen zoals de smartphone zijn onze mediagewoontes compleet veranderd.

TV kijken is meegegaan in deze trend van verandering, wij kijken nu 20% meer content dan vijf jaar geleden, en dat percentage wordt alleen maar groter. Een belangrijke switch in het televisie kijken is dat wij nu meer online en on demand kijken. Voor een fysieke televisie zitten is niet meer van deze tijd. Maar waarom is onze manier van TV kijken zo veranderd? Heinrich geeft ons vier antwoorden:

Sky_Go

1. Access is the new ownership

We hebben tot alles toegang. Je hoeft niet meer een auto te hebben, er toegang tot hebben is al genoeg. AirBNB geeft ons toegang tot een huis, zodat we die niet zelf hoeven te kopen. Spotify geeft ons toegang tot muziek, waar en wanneer we maar willen. Alles hoeft niet meer fysiek opgezocht te worden, omdat het digitaal toegankelijk is voor ons.

2. We want is when (& how) we want it

Je kan alles beluisteren, besturen en bekijken op welk apparaat dan ook. Het gaat niet meer om in je huiskamer zitten om het nieuws te bekijken; dat kan nu ook onderweg, in de trein of terwijl je wacht op je vliegtuig. Dit leidt tot illegaal gebruik van media, maar dit is niet zonder reden. Streaming is nog steeds niet altijd en overal toegankelijk, zo blijkt uit een onderzoek van privacy.org dat 43% van de illegale downloads content is dat niet toegankelijk is in die regio.

3. TV is not a fixed context anymore

TV kijken is niet meer traditioneel, je hoeft niet meer te wachten tot je serie op komt maar hebt direct toegang via online. We zitten niet meer met zijn allen in de woonkamer om TV te kijken; het kan nu overal, het staat online waar we maar zijn of willen zijn. En het staat altijd aan. "It’s not the box in the living room anymore”.

4. "People love a good story"

Waarom vinden wij het nou zo belangrijk om toegang te hebben tot content? We zijn mensen, en mensen houden van een goed verhaal. Daarom is het het belangrijkst voor een bedrijf om zich op de mensen te focussen om die verbinding en connectie sterk te houden.

4232_Play_logo

Hoe kan je nou het beste een verbinding vormen met de gebruiker? Door de gebruiker bij het creatie-proces te betrekken. KPN zoekt daarom nu 500 toptesters die hun input willen geven op de functionaliteit van tv-streaming dienst Play. Op basis van deze feedback zal KPN de dienst verder optimaliseren. Aanmelden voor de testgroep kan via een registratie op www.playvankpn.nl.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies