Hoe #Instafame jouw merk succesvol maakt

Hoe #Instafame jouw merk succesvol maakt

Vorig artikel Volgend artikel

Anno 2015 staan mensen niet meer raar op te kijken als jij populair bent geworden door foto's en video's te posten over make-up, eten of jouw dagelijkse bestaan.

Door ervoor te zorgen dat jij de meeste volgers hebt, word je bijna instantly famous, dit roept om een nieuwe term in ons woordenboek: #Instafamous. De groei van het platform Instagram heeft namelijk een nieuwe middenklasse van online beroemdheden gecreëerd, en dit zijn vaak tieners die graag hun leven delen met anderen door foto's te plaatsen.

Alain Sylvain van Sylvain Labs bracht vorig jaar de documentaire "Instafame" uit over 15 tot 18-jarige jongens die beroemd zijn op Instagram en hoe zij aan die duizenden - soms miljoenen- volgers komen. Deze vorm van populariteit laat zien hoe sociale media de menselijke connectie veranderen.

facebookpostimage

Instafame is een ding omdat de drempel heel klein is tussen de 'beroemdheid' en de volgers. Zoals een crush hebben op Paulo Nutini betekende dat je de hele dag naar zijn poster staarde, omdat de zanger zelf ongrijpbaar was, is dat niet het geval bij Insta-celebs.

Instafame als campagnevoering

De massa aan Insta-celebs is groeiende, en hierdoor ontstaat er een soort middenklasse van mensen met 100+ duizend volgers die tezamen meer bereik hebben dan iemand als Kim Kardashian. Dit opent een wereld aan mogelijkheden voor merken die meer bereik willen creëeren.

Bij het benaderen van deze Instagram middenklasse is het belangrijk dat je de doelgroep begrijpt en hun 'geheime' taal spreekt. De uitdaging voor merken is om de communicatie van deze mensen te begrijpen, en zo een verbinding proberen te maken.

Benieuwd naar het verhaal van de 15-jarige Insta-celeb Shawn Megira? Bekijk dan snel de documentaire:

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies