We kijken alleen nog maar plaatjes

Vorig artikel Volgend artikel

Uit het grote social media onderzoek is gebleken dat foto-apps als Instagram, Snapchat en Pinterest steeds populairder worden. Maar hoe komt dat? 

We kijken alleen nog maar plaatjes

Floris v/d Woude,  een 20-jarige student journalistiek uit Utrecht met een onstilbare honger naar beeld, benaderde mij voor een interview over de relatie tussen social media en beeld. Met als resultaat dit journalistieke top stuk! Onderstaand lees je de blog 'We kijken alleen nog maar plaatjes' en meer van Floris zijn blogs/interviews lees je op zijn eigen website Eigen ogen.



Een i
nterview met social media deskundige Laura Arends.

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Wie zit er tegenwoordig niet meer op Facebook of Twitter? Zelfs oma geeft je tegenwoordig een ‘like’ als je er een nieuw plaatje op zet. En die plaatjes daar gaat het nu juist om. We plaatsen steeds meer foto’s op de sociale media en steeds minder tekst. Op Facebook worden dagelijks 350 miljoen foto’s gedeeld, op Snapchat zijn dat er maarliefst 400 miljoen. Tevens is uit het grote social media onderzoek gebleken dat foto-apps als Instagram, Snapchat en Pinterest steeds populairder worden. Maar hoe komt dat?

Generatiekloof

De voornaamste reden voor het delen van deze grote aantallen foto’s is volgens Arends te danken aan het generatieverschil. De groep die de meeste foto’s deelt zijn de zogenaamde ‘millennials’ of de generatie Y. Dat zijn mensen in de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar. “Deze groep houdt van korte en snelle informatieverwerving. Ze hebben geen zin meer om door lange teksten te scrollen maar nemen de informatie liever snel tot zich doormiddel van een foto.” Millennials zijn erg visueel ingesteld. Omdat ze zijn opgegroeid met zoveel visuele prikkels, door bijvoorbeeld een computer en TV, willen ze alles snel verwerken om hun aandacht te verdelen. Ze willen veel kennis opdoen. Maar kennis opdoen doormiddel van tekst kost tijd, dus gaan ze opzoek naar plaatjes en infographics. “Alles moet een beetje voor ze tot de verbeelding spreken.” De ouderen generatie, de generatie van voor de millennials, heeft echter geen problemen met tekst. Zij zijn niet met een computer opgegroeid. Voor hun is het lezen van een tekst geen probleem en ze zijn minder visueel ingesteld als de millennials. De generatie na de millenials, dus jongeren, ‘googlen’ zelfs niet eens meer. Als ze een lekke band hebben zoeken ze op YouTube op hoe ze hem kunnen plakken.

Filteren
Het is volgens Arends niet zo dat er helemaal niet meer gelezen wordt. Echter wordt de keuze om iets te lezen wel weer gebaseerd op een beeld. De millennials zijn erg goed in het scannen en filteren van hun aanbod. Als ze een stuk voorbij zien komen waarvan het bijbehorende plaatje aantrekkelijk genoeg is, zullen ze het gaan lezen. Waar de flaptekst van een boek iemand vroeger van een goed verhaal zou overtuigen, is dat nu het plaatje wat erbij staat geworden. “Deze generatie is zelfs zo goed geworden in dat filteren dat ze de reclameblokken op Facebook niet eens meer zien. “Dat hebben ze voor zichzelf gewoon uitgeschakeld.” Volgens Arends is dat ook logisch omdat ze zichzelf op jonge leeftijd het aanbod van veel visuele prikkels hebben leren verwerken. Ze kijken TV, zitten achter de computer en zijn constant met hun smartphone bezig.

Kennisdeling
Een andere verklaring voor het immense foto-aanbod op de sociale media is volgens Arends de verschillende opvatting over privacy. “Ouderen vinden het vervelend om kennis en informatie te delen. Zij geloven nog heilig in de opvatting kennis is macht. Als zij iets weten wat jij niet weet dan zien ze dat als hun voordeel. Hun opvolgers zijn juist veel meer ingesteld op het delen en verspreiden van kennis. Als we alles met elkaar delen worden we allemaal slimmer.” Volgens Arends is het voor de ouderen generatie maar lastig te begrijpen waar die drang om alles te delen vandaan komt. “Als ik een social media training geef aan die generatie probeer ik ze de kracht van het delen uit te leggen. Het is erg lastig om ze dat duidelijk te maken. Ze snappen het vaak niet. Wat ik altijd zeg is: des te meer kennis je deelt, des te meer kennis je zelf vergaart. Je hoeft niet meer bang te zijn dat een concurrent dezelfde informatie heeft, het gaat erom wat je met de informatie doet. Als je die informatie samen deelt, komen daar vaak mooie innovatieve nieuwe dingen uit maar ze zitten nog erg vast in oude denkpatronen.”

Alles delen

Uit het social media onderzoek is gebleken dat twitter steeds minder populair wordt en foto-apps als Instagram en Snapchat de overhand krijgen. Nou is het mogelijk op Twitter ook plaatjes te delen. Toch haken de millennials af. “Twitter dient geen duidelijk doel. Op Instagram is het gelijk duidelijk. Ik deel mijn verhaal door middel van een foto. Ze hebben geen zin om er op Twitter nog eens 140 tekens bij te gaan zetten.” Alles moet tegenwoordig dus gedeeld worden. Althans, als het aan de millennials ligt. De verklaring daarvoor ligt volgens Arends wederom bij het generatie verschil. “Deze generatie is niet meer zo streng opgevoed als die ervoor. Waar je vroeger eerste moest worden om te winnen, krijg je tegenwoordig voor alles een beloning. Een beetje het meedoen is belangrijker dan winnen principe. Daardoor zijn steeds meer mensen opzoek naar die bevestiging en delen ze alles. Vertel alles maar, laat maar zien wie je bent. Dat hoeft allemaal niet meer privé.” Waar de ouderen generatie zegt dat het niet nodig is, vinden de millennials het de normaalste zaak van de wereld om alles met elkaar te delen. In de toekomst zal het gebruik van de sociale media volgens Arends erg gaan veranderen. Waar je op Facebook vroeger heel veel geschreven berichtjes langs zag komen, zullen het nu vooral foto’s en albums van gebeurtenissen worden. “Je ziet nu al dat er ontzettend veel filmpjes gedeeld worden. Dat is al een verandering ten opzichte van een paar jaar geleden en dat zal alleen maar meer worden.” Ook de ouderen generatie wordt hierdoor beïnvloed. Ook zij zullen steeds meer gebruik gaan maken van het visueel delen van verhalen. Door de komst van steeds meer verschillende sociale media zullen we onze aandacht moeten verdelen. Daarom zullen verhalen steeds meer in een snelle foto- of videovorm gegoten worden.

Vrijdag een interview met de 24-jarige Sander Fennema. Hij is Instagramfotograaf en heeft maarliefst 21 duizend volgers.

Laura Arends

Geek - Eigenwijs - Infojunk - Babbelbox - Ontdekker - Blogt: @Dutchcowgirls @42bisNL @Vivelevoyage - Work: DGA @BusinessBabbels & online marketeer @St...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies