Gek op Pinterest? De politie ook

Vorig artikel Volgend artikel

Veel mensen gebruiken Pinterest om dingen te vinden - portemonnees, chique hotels, aubergine met Parmezaanse kaas recepten - maar de rechtmatige eigenaar van een bedelarmband die 30 jaar geleden gestolen is? Laat dat maar over aan de politie.

Gek op Pinterest? De politie ook

In februari, toen een officier in Redwood City in Californië zakken gestolen sieraden in de kofferbak van een auto tijdens een routinematige verkeerscontrole ontdekte, wendde Detective Dave Stahler zich tot sociale media - in de hoop om de eigenaar op te sporen van een bedelarmband gestempeld met namen en gegevens.

Acht uur na het posten van een oproep op de Facebook, Twitter en Pinterest-pagina van zijn afdeling, ontving Stahler informatie van niet een, maar drie mensen die hielpen bij het identificeren van de eigenaar van de armband. Dat alleen al zou een goed verhaal zijn, maar wanneer je hoort dat de sieraden eigenlijk een aandenken van een moeder gegraveerd met de namen en geboortedata van haar kinderen is, en die gestolen was tijdens een woninginbraak die plaatsvond in 1983, is het verhaal zoeter dan al de rode fluwelen cupcake recepten op Pinterest bij elkaar.

Het is een zaak van slimme sociale media die opvalt in een tijd waarin het gebruik van digitale hulpmiddelen om misdaden op te lossen en te verbinden met agenten en hun gemeenschappen nog veel varieert. De International Association van Chiefs of Police Center voor Social Media stelt dat 92 procent van de Amerikaanse wetshandhavingsinstanties gebruik maakt van Facebook - maar andere platformen worden minder gebruikt. Blijkbaar wordt er meer MySpace gebruikt dan Pinterest of Instagram, volgens het onderzoek van het afgelopen jaar.

Terwijl de politie gebruik maakt van sociale media om te communiceren is het niet nieuw, er zijn tekenen dat het in de praktijk steeds vaker voor komt: experimenteel en effectief. Hoe effectief het precies is, is voor nu moeilijk te zeggen. Terwijl veel minder politieagenten gebruik maken van Pinterest om misdaden op te lossen dan Facebook of Twitter, en uitgebreide statistieken over dit gebruik schaars zijn, hebben wetshandhavingsinstanties in het hele land gemeld dat ze het met succes hebben gebruikt in het afgelopen jaar.

Pinterest wordt gebruikt om inbraak en diefstal zaken op te lossen, het zoekt vermiste personen en voedt ouders op over het gegeven dat hun kinderen wellicht drugs gebruiken. “Het is een manier voor ons om mensen die onze berichten eerder niet kregen toch te bereiken, mensen die misschien geen interactie met de traditionele media hebben”, zei Kansas City politiewoordvoerder Sarah Boyd.

Een ander voorbeeld is de politie in Richmond, Virginia, die Pinterest gebruikt om onopgeloste moordzaken op te lossen. En Pottstown: zag naar verluidt een stijging van 57% van de arrestatie tarieven voor strafbare feiten zoals diefstal, fraude en aanranding nadat een lokale krant een Pinterest bord met criminelen politiefoto’s lanceerde.

Terwijl sommige filialen de sociale media volledig hebben omarmd, zijn er toch anderen die dit (nog) niet doen. Sommigen zijn pas net begonnen, maar er zijn tekenen dat steeds meer politieagenten wereldwijd gebruik zullen maken van social media platforms. Het gaat dan niet alleen om Pinterest maar ook YouTube. Met het Missing Person Pre-Roll project werkt de Australische politie samen met YouTube om de vervelende, onvermijdelijke “pre-roll” (getoond voordat de video begint die je eigenlijk wil zien) in de campagne in te zetten. Het bereikte 1,2 miljoen mensen, resulteerde in 238 kijkers die klikten op ‘Yes, I have’, en won dit jaar een activisme award op SXSW Interactive.

Steeds vaker gebruiken politieagenten hippe, nieuwe en transparante manieren om mensen te bereiken. In Toronto live-streamen wetshandhavers hun persconferenties en posten ze die online met behulp van Google Hangouts on Air en YouTube. Van Georgië tot Pennsylvania presenteren politieagenten “tweet-alongs” waarmee ze burgers vragen hen te volgen op hun Twitter accounts. En in juni, zegt Lauri Stevens - een expert op het gebruik van sociale media in de rechtshandhaving - beoogt de derde 24-uurs Global Police Tweet-a-Thon boven de 31.000 tweets en worden 9 miljoen mensen bereikt tijdens zijn laatste evenement, in november.

Social media is goed voor de veiligheid van de burger. Maar het is ook goed voor de politie, die de sites net zo goed gebruiken als de mensen die ze beschermen. Niet alleen kan een groter gebruik van en inzicht in social media platforms de politie helpen mensen te bereiken op nieuwe manieren - maar experts zoals Stevens zeggen dat sociale media vaardigheid onder de politie nodig is om de rechtshandhaving op gelijke voet met wetsovertreders te houden.

“Het is echt belangrijk dat deze professionals leren hoe ze het gemak van toegang tot informatie voor hun eigen voordeel gebruiken”, aldus Stevens.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies