Utrecht introduceert unieke Twitter service

Vorig artikel Volgend artikel

Als Online marketeer van Toerisme Utrecht wil ik met trots #inUtrecht aankondigen. Vraag mee en antwoord mee!

Door het gebruik van de speciale hashtag #InUtrecht (te vergelijken met #dtv) kunnen bezoekers vanaf nu op Twitter een vraag stellen die door Toerisme Utrecht en haar partners wordt beantwoord. Utrecht is hiermee de eerste Nederlandse stad die social media op deze manier inzet.

Utrecht introduceert unieke Twitter service

Toerisme Utrecht werkt, samen met haar partners in de stad, hard aan de gastvrijheid van Utrecht. Online gastvrijheid is daar een belangrijk onderdeel van. Om die gastvrijheid online te vergroten is Toerisme Utrecht gestart met het actief beantwoorden van vragen van bezoekers over hun bezoek aan de stad.

Online onderzoek
Uit online onderzoek gedaan door destinatiemarketingbureau Local Secret, in opdracht van Toerisme Utrecht, kwam naar voren dat er concrete vragen gesteld werden op Twitter, die voor business kunnen zorgen, maar dat zij geen antwoord kregen. Door deze vragen te beantwoorden kan de gastvrijheid vergroot worden en zakelijke kansen die zich voordoen benut. Wanneer een vraag op Twitter de speciale hashtag ‘#inUtrecht’ bevat zorgt Toerisme Utrecht met haar partners uit de stad voor een antwoord.

Utrecht meest besproken stad
Vorige week kwam ook Online marketingbureau Coosto met een onderzoek naar buiten. Hierin kwam naar voren dat Utrecht de meest besproken binnenstad is van Nederland.

Het luisteren naar deze online gesprekken en ook het deelnemen hieraan kan een stad veel opleveren. Bezoekerservaringen zijn gratis beschikbaar en het biedt mooie kansen om de dialoog aan te gaan. Zo krijg je uiteindelijk een gastvrije stad met zijn eigen ambassadeurs.

In het afgelopen jaar (1 mei 2012 t/m 30 april 2013) zijn ruim 150.000 berichten verschenen op social media met het woord ‘binnenstad’. Volgens gebruikers van sociale media heeft Utrecht de beste binnenstad van Nederland: Utrecht werd het afgelopen jaar het meest genoemd op een positieve manier in relatie tot het woord ‘binnenstad’. Zwolle staat tweede en Amsterdam derde.” Lees het gehele onderzoek.

Inspiratieworkshops
Omdat duidelijk is dat Toerisme Utrecht VVV de grote hoeveelheid vragen niet alleen aan kan, werden afgelopen maand ruim honderd partners uit het toeristisch netwerk van de stad tijdens inspiratieworkshops getraind. “Zo is veel enthousiasme ontstaan en een brede betrokkenheid. En hebben we nu ook veel ambassadeurs die samen zorgen voor onafhankelijk advies en doorlopende bereikbaarheid. Want vragen via social media kun je niet even laten liggen, die moeten meteen worden opgepakt.”

#inUtrecht
Door opname in zoveel mogelijk communicatiemiddelen van de stad wordt de komende tijd #inUtrecht verder geactiveerd. Utrechtse inwoners, organisaties en bedrijven die willen meedoen aan de verbetering van de gastvrijheid kunnen contact opnemen via marketing@toerisme-utrecht.nl.

#InUtrecht is een initiatief van Toerisme Utrecht en wordt ondersteund door Centrummanagement Utrecht, Cultuurpromotie Utrecht, Gemeente Utrecht, Hoog Catharijne, de Utrechtse hotels en evenementenorganisaties.

Dus ik zou zeggen vertel het verder, stel je vragen en geef antwoorden waar je kan!

Laura Arends

Geek - Eigenwijs - Infojunk - Babbelbox - Ontdekker - Blogt: @Dutchcowgirls @42bisNL @Vivelevoyage - Work: DGA @BusinessBabbels & online marketeer @St...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies