Handboek Goed Doen 2.0: kracht van social media

Vorig artikel Volgend artikel

Hoe gebruik je social media op een positieve manier? Hidde van Koningsveld, jongere van het jaar 2012, is een van de inspirerende voorbeelden uit het gratis te downloaden Handboek Goed Doen 2.0. Hij zamelde via online crowdfunding ruim € 11.500 in voor zijn eerste speelfilm over een jongen met anorexia. Mijn Kind Online en Kennisnet hebben het handboek gelanceerd om positief gebruik van sociale media in het voortgezet onderwijs te stimuleren.

Handboek Goed Doen 2.0: kracht van social media


Op de achterflap lees ik de gedachte achter het Handboek Goed Doen 2.0: "Leerlingen beschikken over digitale talenten die met de juiste begeleiding tot bloei komen. De projecten in dit boek laten zien hoe leerlingen enorm gemotiveerd raken om zich voor een ander in te spannen. Gezamenlijk leren de jongeren hoe ze sociale media verstandig, positief en innovatief kunnen gebruiken." En dat is ook precies wat ik terug zie komen in het handboek.

Praktische tips en inspirerende voorbeelden

In het handboek krijgen leraren praktische tips over hoe je jongeren bewust maakt van de mogelijkheden en impact van sociale netwerken. Naast een stappenplan komen er ook crowdfundingtips van Erwin Blom voorbij, een media-aanpak voor ondernemers, welke tools je tegenkomt in de praktijk en meer succesvolle initiatieven van leerlingen die zich met behulp van social media hebben ingezet voor een goed doel. Zo konden arme families in Kenia dankzij de inzet van 150 leerlingen van het UniC in Utrecht kamelen kopen. Maar ook ondernemers krijgen hulp: zo adviseerde de 12-jarige Leila via school een timmerman over sociale media: "We hebben allerlei leuke Twitter-acties voor zijn bedrijf bedacht." En op het Kennemer Lyceum in Overveen helpen maar liefst 180 brugklassers ondernemers aan meer klanten met behulp van sociale media.

Volgens Kennisnet en Mijn Kind Online ligt de nadruk in het onderwijs te veel op veilig gebruik van sociale media. Remco Pijpers zegt: "Het voorkomen van problemen is tot nu toe belangrijker geweest dan het toerusten van leerlingen. Aandacht voor 'participatie' en wat dat van leerlingen vraagt, is er nog nauwelijks." Frank Evers van Kennisnet: "Het gaat om een belangrijke vaardigheid die de nieuwe generatie nodig heeft: het onderwijs moet de taak oppakken om jonge mensen die vaardigheid bij te brengen. Want wie de kracht van netwerken via internet niet weet te benutten, is niet voldoende toegerust voor burgerschap in de 21e eeuw."

Het Handboek Goed Doen 2.0 is gratis te downloaden. Je kunt het handboek ook als hardcopy bestellen door te mailen naar informatie@mijnkindonline.nl onder vemelding van 'Bestelling Handboek Goed Doen 2.0'. Je betaalt €18,50 plus verzendkosten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies