Tumblr populairder dan Facebook?

Vorig artikel Volgend artikel

Heeft ieder zichzelf respecterend merk zich inmiddels op Facebook gestort met een bijbehorende strategie, activatiecampagne en een heel scala aan apps, is het alweer op z’n retour. Begin 2013 lijkt Facebook alweer een deel van de aantrekkingskracht verloren te hebben voor jongeren. Niet Facebook, maar Tumblr is het meest populaire online platform onder jongeren.

Tumblr populairder dan Facebook?

Blogs, die niet direct gezien worden als ‘het ding’ voor jongeren, zijn populairder dan Facebook. Het verschil is overigens niet heel erg groot, 59 procent maakt regelmatig gebruik van Tumblr en 55 procent van Facebook. Garry Tan en startup Survata onderzochten ruim 1.000 Amerikaanse jongeren in de leeftijd van 13-25 jaar. Wat blijkt? Tumblr wordt regelmatiger gebruikt dan Facebook, maar ook dan Twitter en Instagram. Het mag geen verrassing zijn dat het gebruik overal intensiever is onder de jongsten in de groep (13-18 jaar). 

Waar het mee te maken heeft, dat is niet duidelijk, tenminste, dat is in deze steekproef niet meegenomen. Misschien met de commercialisering van Facebook. Sinds kort heb je de ‘page you might like’ functie, je hebt de advertenties en natuurlijk ook de ‘likes’ van je vrienden. Facebook kondigt aan het niet subtieler aan te gaan pakken, maar zelfs een prominentere plek te geven.

Contentbank
Tumblr heeft natuurlijk een totaal andere functie dan Facebook en is veel meer gericht op het consumeren en delen van content in plaats van het boosten van je persoonlijke profiel. Wereldwijd heeft Tumblr meer dan 89,7 miljoen blogs en ruim 40 miljard posts. Het dagelijks aantal berichten op Tumblr is maar liefst 79,6 miljoen. Kortom, voldoende content van over de hele wereld om je tijd mee door te komen.

Op Tumblr zijn er natuurlijk ook adverteerders, content gedreven ‘sponsors’ die een ‘spotlight’ positie krijgen in het dagelijkse overzicht van Tumblr berichten. Sinds media vorig jaar is er ook een Nederlandse versie van het populaire Tumblr en is het hiermee ook voor ons ‘Dutchies’ makkelijk om een eigen pagina aan te maken. 

Schermafbeelding%202013-01-15%20om%2013.20.54
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies