Pheed gaat de strijd aan met ‘de grote jongens’

Vorig artikel Volgend artikel

Of er nog ruimte is voor een nieuw social media netwerk moet blijken, maar Pheed.com wil de strijd met ‘de grote jongens’ als Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest aangaan. En het heeft al een paar machtige vrienden. Beroemheden als Miley Cyrus, Paris Hilton en David Guetta hebben zich al ingeschreven. Sinds de soft-lancering van vorige week hebben meer dan een miljoen gebruikers zich aangemeld voor de nieuwe dienst. Waaronder ook al een flink aantal Nederlanders.

Pheed gaat de strijd aan met ‘de grote jongens’

Pheed is de ultieme "mashup" van andere sites, zegt Pheed medeoprichter en CEO van OD Kobo. Kobo en zijn team "cherry-picked” wat zij het beste vonden van voorgangers en hebben weggelaten waar ze last van hadden. Aldus Kobo: We hebben iets gemaakt wat toegevoegde waarde heeft en simpel is in gebruik.

De site beschikt over een Facebook geïnspireerde tijdlijn, trending topics als Twitter en de mogelijkheid om eenvoudig foto's, video, audio en zelfs live-uitzendingen op te nemen in berichten.

pheed

Verdienmodel
Pheed's concept is gebaseerd op het aanbieden van premium content. Pheeders, even tussendoor ben ik de enige die dit een maf woord vind? Nouja, Pheeders kunnen kiezen uit 2 abonnementsvormen: een maandabonnement of pay-per-view van $ 1,99 tot 34,99 dollar per maand. Pheed neemt 50% van ontvangsten en de rest is dan voor jou.

De premium content is slechts een suggestie en dus geen vereiste van de site. Volgens Kobo hebben niet alleen artiesten baad bij het verdienmodel, maar ook de student die met zijn band een filmpje heeft opgenomen. Het zal waarschijnlijk wel minder opleveren dan een live stream van het concert van David Guetta, maar je verdient en toch een leuk zakcentje mee. 

De gedachten achter dit platform is niet alleen het verdienen aan content. Pheed.com wil de aanbieder worden van kwalitatieve content in plaats van de slechte content die rond gaat op andere sociale media.

Dit lijkt mij een prachtige filosofie. De vraag is echter om het gros aan mensen hier achter staat. De drang om te delen is nou eenmaal bij vele van ons aanwezig.

Laura Arends

Geek - Eigenwijs - Infojunk - Babbelbox - Ontdekker - Blogt: @Dutchcowgirls @42bisNL @Vivelevoyage - Work: DGA @BusinessBabbels & online marketeer @St...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies