Deze week: social druk op orgaandonatie

Vorig artikel Volgend artikel

Het is een gewetensvraag. Een die je misschien liever uit de weg gaat, maar deze week niet kunt ontlopen. "Ben jij al donor? Ja/Nee" Die ene week in het jaar dat er weer volop geworven mag worden voor orgaandonoren, die is vandaag begonnen. Sinds ‘De Grote Donorshow’ op BNN is het iedere keer weer afwachten hoe de wervingscampagne wordt ingestoken. Vandaag begon de campagne met een grote marathon waarin verschillende bekende Nederlanders elkaar opvolgden in een live uitzending op YouTube om donoren te werven en bijzondere verhalen te delen. Dit jaar is het social all the way.

Deze week: social druk op orgaandonatie

De inzet van social media heeft haar nut voor de Donorweek al eerder bewezen. Qua aantal inschrijvingen succesvoller dan de televisieshow, al heeft het qua awareness wellicht minder impact gehad. Uiteindelijk gaat het toch om het aantal mensen dat zich in deze jaarlijks terugkerende week inschrijven. Het is logisch dat de conversie online hoger ligt aangezien het registreren ook online gebeurt via DigiD. Bovendien is tv-kijken toch nog steeds een stuk passiever (zelf met het ‘nieuwe tv-kijken’) dan wanneer mensen in je directe omgeving actie aan het voeren zijn… 

YouTube marathon
Tot 21.00 uur deze avond lag het zwaartepunt op de live YouTube uitzendingen. Mensen konden deze bekijken, delen via Facebook en Twitter en embedden en natuurlijk zijn er verschillende compilaties terug te kijken op het YouTube kanaal van de Donorweek.  

Zelf social werver?
Kijk je donor wervers op straat niet meer aan of doe je net of je niet thuis bent als ze aan je deur komen, als je ze dit jaar wilt ontlopen dan moet je een week lang niet op je Twitter-, Hyves- of Faceboekprofiel komen. Het zijn niet enkel de vrijwilligers, maar ook de mensen in jouw netwerk die actief kunnen gaan werven. De eerste al tegengekomen? 

De Donorweekcampagne moedigt mensen dit jaar meer dan ooit aan om zelf campagne te voeren en hiermee donoren te werven. De link van de donorweek delen via social mediakanalen, een 'Ja.' avatar, zelf (geanimeerde) banners, buttons en/of posters maken of zelfs je eigen campagne starten. Iedereen kan en mag zien dat jij je hebt ingeschreven als donor. Hoe meer mensen in je netwerk dit doen, hoe meer het opvalt dat jij hier nog niet bij zit. Hoe succesvoller de actie, hoe groter de druk. Je deelt het toch makkelijker om te zeggen dat je wel donor wilt worden dan dat je het onzin vindt…

Niet een beetje overbodig?
De keuze is nog steeds vrij om wel of geen donor te worden. Hoeveel er ook geworven wordt, er is nog steeds een chronisch tekort aan donoren. Sterker nog. De wachtlijsten worden niet korter, maar juist langer. Op moment van schrijven staat het aantal nieuw ingeschreven donoren op 16.437 en de teller loopt als een razende.

Hoogtepunten

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies