Internationale merkpagina's op Facebook nu vanuit één account te beheren

Vorig artikel Volgend artikel

Grote internationale merken zoals Coca-Cola en Heineken experimenteerden al enige tijd met een vorm van geo-targeting op Facebook, maar sinds vorige week is er een makkelijkere manier om in elk land lokale content voor je fans te gaan bieden. Nooit meer 'PindakaasNL, PindakaasUK, PindakaasFR, etc.' als vanity URL en verschillende pagina's in elk land: Vanaf nu kan elk merk zijn internationale Facebook strategie vanuit één pagina en account beheren met Facebook Global Pages. 

Internationale merkpagina's op Facebook nu vanuit één account te beheren

Global Pages zorgen ervoor dat een merk zoals bijvoorbeeld Coca-Cola nog maar één pagina op Facebook hoeft te hebben, met dezelfde URL en fans, maar met gelokaliseerde content voor de gebruiker die de pagina op dat moment bezoekt. Zit je in Nederland, dan worden naast alle 'global' content dus ook Nederlandse berichten en acties op de pagina weergegeven. Niet alleen berichten, maar ook de coverfoto, profielfoto, apps, hoogtepunten, 'over informatie' en nieuwsoverichtverhalen kunnen gelokaliseerd worden per land. 

Groot voordeel voor veel merken is natuurlijk dat de nieuwe Global Pages ervoor zorgen dat merken wereldwijd dezelfde Facebook URL kunnen communiceren. Achtervoegsels in de vorm van een landcode zijn niet meer noodzakelijk, Facebook herkent namelijk zelf in welk land een gebruiker zit en kan zo automatisch de relevante content tonen. 

Enkele grotere merken werkten al langer met de nieuwe global pages of een vorm van geo-targeting binnen Facebook. Zo zijn Dove (Unilever), Kit Kat, Holiday Inn en Walt Disney inmiddels over op de nieuwe structuur. Laatstgenoemde heeft inmiddels bijvoorbeeld lokale content rondom de nieuwe Disney film Frankenweenie beschikbaar in Frankrijk, Ierland, Italië, Spanje, het Verenigd-Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Bijkomend voordeel van Global Pages is ook dat social media management weer een stukje overzichtelijker is geworden: Alle Facebook statistieken zijn vanaf nu namelijk ook vanuit één account te beheren. Tenminste, de totale aantallen. Pas later dit jaar zal Facebook namelijk het aantal fans per locatie toevoegen aan de openbare API, zodat merken kunnen kijken hoe hun fanpagina per regio scoort. 

Merken die aan de slag willen met Global Pages kunnen contact opnemenen met hun Facebook leverancier of Facebook Marketing Solutions om aan de slag te gaan naar de nieuwe structuur. 

Schermafbeelding%202012-10-22%20om%2009.59.05
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies