Nederlanders zijn meest fanatieke netwerkers en LinkedIn gebruikers

Vorig artikel Volgend artikel

Social network LinkedIn heeft inmiddels meer dan 175 miljoen leden wereldwijd, waarvan meer dan drie miljoen in Nederland. Vandaag maakte de dienst bekend dat Nederlanders 's werelds beste netwerkers zijn. Elke maand netwerkt namelijk bijna driekwart (74%) van de Nederlandse professionals offline en 65 procent netwerkt maandelijks online.

Nederlanders zijn meest fanatieke netwerkers en LinkedIn gebruikers

Dit is de belangrijkste uitkomst van LinkedIn’s Anthropology of Networking research. Voor dit onderzoek werden wereldwijd 3.200 werkende professionals, waaronder meer dan 400 in Nederland, ondervraagd over hun netwerkgewoontes. In vergelijking met andere landen besteden alleen de Spanjaarden iets meer tijd aan offline netwerken (80%) per maand, maar lopen zij achter als het gaat om online netwerken (13%).

Ruben Nicolai presenteerde deze resultaten eergisteren tijdens een door LinkedIn georganiseerde comedy show in Amsterdam en gaf de aanwezigen een aantal gouden tips mee voor online netwerken. 

Tips voor netwerken:

1. Kies een geschikte profielfoto! Je maakt zeven keer meer kans benaderd te worden voor carrièremogelijkheden wanneer je een profielfoto toevoegt.

2. Onthoud nieuwe mensen die je hebt ontmoet. Connect met nieuwe contacten op LinkedIn en zorg ervoor dat je op hun netvlies blijft door regelmatig van je te laten horen en nuttige informatie te delen.

3. Blijf up-to-date! Vakkennis is belangrijk, zeker als het gaat om professioneel netwerken. Lees relevante magazines, boeken en onderzoeken om zo kennis te vergaren. Verder kun je op LinkedIn lid worden van groepen die relevant zijn voor jouw vakgebied en je nieuwsfeed aanpassen zodat je altijd van het meest relevante nieuws wordt voorzien.

4. Bezoek relevante bijeenkomsten. Neem uitnodigingen aan die je helpen om je netwerk uit te breiden. Als netwerken tijdens bijeenkomsten niet je ding is of je hebt weinig tijd, kun je online netwerken door via LinkedIn contact te leggen met belangrijke mensen uit jouw industrie.

5. Geef je profiel een facelift. Voeg relevante vaardigheden toe om je vindbaarheid te vergroten. 85 Van de Fortune 100 bedrijven gebruiken LinkedIn’s Hiring Solutions om toptalent te vinden. Als je skills zoals ‘marketing communicatie’ of ‘photoshop’ niet toevoegt aan je profiel kan het zijn dat je niet gevonden wordt, terwijl recruiters wellicht juist naar iemand zoals jij op zoek zijn.

Geboren netwerkers
Een derde (35%) van de Nederlandse respondenten vindt dat Nederlanders goede netwerkers zijn. Dit is opvallend als je kijkt naar andere Europese landen; slechts een kwart (25%) van de Duitsers denkt goed te kunnen netwerken en slechts een vijfde (20%) van de Italianen en Spanjaarden geloven dat ze geboren netwerkers zijn. In Frankrijk heeft maar 6% van de respondenten vertrouwen in hun netwerkvaardigheden. Als het gaat om vertrouwen in de eigen netwerkvaardigheden, kunnen wij nog leren van de Australiërs. Wereldwijd hebben zij het meeste vertrouwen in zichzelf, bijna de helft (47%) gelooft een goede netwerker te zijn.

Mannen vs. vrouwen
Ondanks het feit dat Nederlanders bekend staan om hun gelijkheid en progressiviteit, denkt bijna 80 procent van de Nederlandse vrouwen en mannen alsnog dat mannen de betere netwerkers zijn en meer tijd besteden aan hun loopbaanontwikkeling (58%). "Dit onderzoek geeft aan dat mannen veel regelmatiger netwerken, maar het laat ook zien dat vrouwen juist beter kunnen netwerken op kleine evenementen of privé-gelegenheden zoals een verjaardag", zegt Lena Olivier, Head of Hiring Solutions LinkedIn Benelux. “Vrouwen hebben dus duidelijk in huis wat er nodig is om goed zakelijk te kunnen netwerken en moeten nu leren om hun vaardigheden ook op hun werkplek te benutten."

Netwerken op z’n Hollands
Het Nieuwe Werken wordt steeds belangrijker in de Nederlandse arbeidscultuur, waardoor mensen veelbuiten de deur en/of thuis werken. Toch netwerkt meer dan de helft (55%) van de Nederlandse professionals nog altijd het meest op kantoor. Daarnaast is de Nederlandse netwerkstijl informeler dan die van andere landen. Ongeveer een derde (36%) van de Nederlandse professionals is van mening dat het voor een goede carrière belangrijk is om aardig te worden gevonden. Dit percentage is erg laag in vergelijking met bijvoorbeeld Singapore (80%) en Duitsland (50%). 

Doordat er een open cultuur heerst op de Nederlandse werkvloer vindt 85 procent van de Nederlandse professionals het gemakkelijk om een goede relatie op te bouwen met de baas en leidinggevenden binnen hun bedrijf. Toch denkt minder dan de helft (46%) dat een goede relatie met de baas een sleutel is tot succes in hun carrière.

‘Strak in pak’ naar je werk gaan schijnt niet meer zo belangrijk te zijn als vroeger voor het krijgen van die promotie; de helft van de Nederlandse ondervraagde professionals gelooft namelijk niet dat een verzorgd uiterlijk of professionele kledingstijl bijdraagt aan succes in je carrière. In Duitsland vindt 78 procent van de professionals dit juist wel een belangrijke factor voor een succesvolle carrière. Ook vinden Nederlanders ‘zien en gezien worden’ op de juiste events relatief onbelangrijk. Slechts 35 procent vindt dit van belang terwijl dit percentage in Spanje en Italië op 50 procent ligt.

“Dit onderzoek laat zien dat wij een land zijn van geboren netwerkers en dat we dit op onze eigen manier doen. Onze netwerkstijl weerspiegelt onze open en platte bedrijfscultuur waar het makkelijk is om contact te leggen, of we nou fysiek netwerken of online via bijvoorbeeld LinkedIn,” aldus Lena. “Het feit dat Nederland het meest actieve Europese land is op LinkedIn laat zien dat netwerken in de natuur van de Nederlanders zit.”

Schermafbeelding%202012-10-11%20om%2010.32.05
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies