Nederlanders gaan voor informele netwerkstijl

Vorig artikel Volgend artikel

Heel hard werken en ontzettend goed zijn in je vak zijn natuurlijk basisvereisten om het verder te schoppen in deze maatschappij. Toch kan dit redelijk onopgemerkt blijven, of je niet zo ver brengen als je ambieert, zonder profilering en een goed netwerk. Hoe oneerlijk en frustrerend dat soms misschien ook is... Ook dat onderhouden kan flink aanpoten zijn, zeker wanneer het niet direct in je natuurlijk ligt om te doen. Gelukkig vind een groot deel van de Nederlanders dat zij de skils van het netwerken wel onder de knie hebben. 

Nederlanders gaan voor informele netwerkstijl

Interactie
Hierin lopen we zelfs voor op landen als Duitsland en verrassender Italianen en Spanjaarden. LinkedIn deed in 8 landen onderzoek naar hoe mensen zakelijk netwerken. Maandelijks besteden we flink wat tijd aan het onderhouden van ons netwerk. Niet alleen online, ook offline. Dat Nederlanders social media enthousiast omarmen, bevestigt ook LinkedIn. Binnen Europa zijn wij het meest actief op het zakelijke sociale netwerk. Dat wordt voor sommigen nog interessanter met de nieuwe functie die eerder deze maand live ging waarmee je ook mensen buiten je netwerk kunt volgen. Maar online is zakelijk gezien nog steeds niet de No.1 plek om te netwerken. 

Informeel
Het kantoor is met stipt (55%) nog steeds de meest belangrijke plek om te netwerken. Hierbij is de sfeer informeel en open. Slijmen bij de baas of 'aardig gevonden moeten worden om carrière te maken' is minder belangrijk om een stapje hogerop te komen dan gewoon goed zijn in je baan. Het merendeel van de Nederlanders vindt het wel makkelijk om op de werkvloer een goede relatie op te bouwen. Zowel met de baas als met collega's. Dit komt vooral door de informele sfeer. Volgens LinkedIn heb je al genoeg aan 9 dedicated minuten per dag om jezelf meer kansen te geven op de arbeidsmarkt. Nederlanders zien de zes onderstaande factoren als meest belangrijk in het maken van stappen in je zakelijke leven: 

  1. Goed zijn in je werk.
  2. Je persoonlijke voorkomen. 
  3. Goede relatie opbouwen met je baas.
  4. Leuk gevonden worden op je werkplek.
  5. Aanwezig zijn op de 'juiste' feestjes.
  6. Online netwerken en interactie opzoeken met 'influencers'. 

De looks
Ondanks dat het dragen van de juiste kleding dragen en aandacht voor de persoonlijke verzorging op de tweede plaats staat, wordt het in Nederland in mindere mate als succesfactor gezien om de ambitie waar te maken dan in omringende landen. Vrouwen vinden het hebben van de juiste looks -natuurlijk- wel een stuk belangrijker dan mannen (60% v.s. 47%). In Nederland zijn er maar weinig mensen die het aflopen van 'de juiste' feestjes en evenementen zien als onmisbaar onderdeel om jezelf hogerop te helpen.

Het onderzoek bevestigt toch weer het oude motto: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg... 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies