Facebook Timeline experiment van 3VWO leerlingen is internationaal mediasucces

Vorig artikel Volgend artikel

Gary Barlow zei ooit: 'If you can find another way to say 'I love you', you can have a million-selling hit record'. Hetzelfde geldt min of meer ook in social media: Als je een totaal nieuwe manier bedenkt om het te gebruiken, kun je er een wereldwijd mediasucces mee scoren. Een goed voorbeeld daarvan is deze Facebook Timeline campagne bedacht door een aantal middelbare scholieren in samenwerking met reclamebureau THEY. 

Veel middelbare scholen worstelen met de wijze waarop social media hun intrede doen in het onderwijs en dagelijks leven van leerlingen en docenten. Terwijl al die nieuwe tools zich natuurlijk prima lenen voor innovatie in het onderwijs. En zo kwam klas 3E in samenwerking met THEY en hun leraar Hans Verhage op het idee om de geschiedenisles naar Facebook te verplaatsen. 

Vier groepen in de klas maakten op Facebook 4 verschillende timelines aan, die chronologisch de events rondom de opkomst en ondergang van de Sovjetunie, mode van 1950 tot nu, uitvindingen van de 20e eeuw en Mallagan's ontdekkingsreis op een rijtje zetten. De timeline feature op Facebook leent zich bij uitstek voor het weergeven van chronologische geschiedenis, niet alleen die van jezelf, maar dus ook die van geschiedkundige gebeurtenissen. Eerder gooide ook het Rijksmuseum hoge ogen door de geschiedenis van Rembrandt op een timeline te plaatsen. 

Ook de VWO klas kon op veel internationale aandacht rekenen rondom hun geschiedenislesproject. De stunt haalde onder meer Mashable.com, met 11 miljoen maandelijkse bezoekers nog steeds een van de grootste (social media) nieuwssites ter wereld. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies