Design Denken

Vorig artikel Volgend artikel

Designers als ontwerpers van producten of… ? Kan de wijze waarop designers problemen oplossen van waarde zijn voor organisaties die proberen te innoveren? Wat is de denkwereld van design?

Design Denken

Ik kom het dagelijks tegen bij mijn job (Design Acaddemy Eindhoven, manager Communicatie): design. Door jonge mensen die aan het begin van hun design carrière staan. Studenten uit binnen- en buitenland die zichzelf én de wereld ‘bevragen’ binnen het spectrum dat design heet. Maar hoe ver reikt deze wereld? Want hoe frequent ik ook word geconfronteerd met alle bevlogen mensen die leven voor design, nog vaker moet ik aan een grote groepen mensen uitleggen wat design is. Ik heb niet de illusie dat ik in enkele woorden kan vatten wat het inhoudt, maar het valt me wel op dat het begrip ervan bij veel mensen zeer beperkt en summier is. Ik neem het niemand kwalijk, maar wil toch graag meegeven: design is geen product.

Doordat ik middenin de wereld van design zit en me erin verdiep, zie ik design vooral als een mindset: jezelf, de samenleving en de wereld ter discussie stellen. Niets zomaar voor lief nemen, maar jezelf afvragen waarom het is zoals het is. Dat designers vervolgens producten maken om ons mee te nemen in een andere denkrichting of leefwijze, maakt zo’n mindset tastbaar. Maar het is niet het product zelf waar het om draait. Dat is in ieder geval mijn constatering.

In dat opzicht beschouw ik mezelf ook als een designer. Ik reflecteer op mezelf en wat er om mij heen gebeurt. Vervolgens gebruik ik woorden, soms aangevuld met beelden, om te vertellen en visualiseren wat er in mij omgaat. Terwijl ik schrijf, reflecteer en analyseer ik. Uiteindelijk volgt er een tekst die als product ‘de markt’ in gaat. Bij een ander zou dit een 3D object kunnen zijn, een nieuwe dienst of een technologisch vernunft met een verwijzing naar vergeten ambachten, bij mij is het een verhaal.

Als de outcrowd van design op deze manier zou openstaan voor de incrowd, voorzie ik een bijzondere wijze van samenwerking tussen organisatie en ontwerpers. Want als politici en managers zich op die wijze laten inspireren (om het vanzelfsprekende ter discussie te stellen), zou er volgens mij meer logische ruimte kunnen ontstaan voor creatief denken. En dus een mindset voor nieuwe oplossingen in plaats van te lang in het geijkte te blijven ‘hangen’.

De ‘incrowd’ kent vele critici en onderzoekers die zich dagelijks bezig houden met dit thema. In dit geval refereer ik aan de Britse wetenschapper Lucy Kimbell. Zij stelt onder meer dat professioneel design een nieuwe plaats inneemt in de wereld. Zij stelt de vraag: wat kunnen designers betekenen voor het management-denken?
Ik werd door Kimbells gedachten ‘geraakt’ toen ik over haar las ter voorbereiding op één van de debatten die we deze donderdag in Eindhoven houden. Tijdens de eerste sessie van Design Debates, een platform in Eindhoven waarbinnen organisaties en professionals met een focus op design hun knowhow bundelen, gaat Kimbell in discussie over ‘ design thinking;’ Naar alle waarschijnlijkheid zal de incrowd dit evenement bijwonen. Maar het zou erg goed zijn als de niet-kenners zich ook laten informeren en participeren. Ik bevind me op dit moment in een grijs gebied tussen in- en outcrowd. Voor mij een goede positie om me te kunnen verdiepen in de denkwereld van beiden en de verbinding te zoeken. Om mijn mindset te voeden. In dit geval: met woorden.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies