Strak geregisseerde sociale spelen

Vorig artikel Volgend artikel

De Olympische Spelen van 2012 gaat de geschiedenis in als 'De meest sociale spelen tot nu toe'.  Dankzij goed gepositioneerde camera's hebben we het gevoel dat we praktisch in de wedstrijd zitten. Via de The Olympic Athletes Hub is te zien welke sporters te volgen zijn en kun je punten verdienen door onderdeel te zijn van de community. Slim opgezet om de betrokkenheid van sportfans van over de hele wereld actief te betrekken bij de spelen. We weten allemaal wat het effect kan zijn van social media en hier op inspelen is dan ook onmisbaar bij zo'n groot event als de Olympische Spelen. Het grote nadeel: de belangen. Ieder sportevent is natuurlijk omgeven met belangen. Zomaar beelden, video's en berichten naar buiten laten komen over de Spelen en dan vooral rondom sportprestaties en betrokken partijen is niet iets dat het IOC (International Olympic Committee) graag ziet. Sporters, hun begeleiders, pers en andere aanwezigen zijn dan ook gebonden aan strikte social media regels

Strak geregisseerde sociale spelen

Controle
Wat veel bedrijven al niet lukt bij hun eigen werknemers, probeert het IOC te hebben over zo'n immens groot sportevent: gecontroleerde social media uitingen. NBC heeft de dure uitzendrechten van de spelen. Video´s, zelfs (crappy) beelden van een middelmatige smartphonecamera, mogen dan ook niet verspreid worden door anderen. Foto's mogen slechts door een beperkt aantal mensen verspreid worden.

De richtlijnen zijn nu ook weer niet bizar strikt, maar het gaat wel uit van een gedachte dat de kwalitatief hoogwaardige beelden geen waarde meer hebben omdat iets al via Twitter of Facebook is verschenen. Zonde want juist het vrijgeven versterkt de betrokkenheid bij de Spelen. Wie wil nu geen 'achter de schermen' foto zien. Leuker dan enkel de gecontroleerde beelden.  

Sociale last
Social, met name Twitter, is dit jaar wel een beetje de luis in de pels van het IOC. Enthousiast Twitterende toeschouwers wisten een tv-uitzending te verstoren en een aantal Amerikaanse atleten zijn sinds afgelopen weekend een actie begonnen tegen 'rule 40'. Tegen het strakke regelement rondom enige vorm van endorsement van persoonlijke sponsoren. Alleen de grote merken die flink hebben betaald voor hun logo rondom de Olympische Spelen mogen in beeld zijn. Hun actie is te volgen via de hashtags #rule49 en #wedemandchange2012

De Spelen zijn slechts een paar dagen van start, afwachten wat social nog meer in petto heeft voor het IOC.   

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies