Maandag YouTubedag en dinsdag Twitter- en Facebookdag

Vorig artikel Volgend artikel

Vrijdag, nog een paar uur te gaan tot het weekend. Niet heel efficiënt meer, maar toch nog even die laatste paar dingen wegwerken om met een leeg hoofd je vrije dagen in te gaan. Natuurlijk mag de vrijmibo niet ontbreken om het weekend in te luiden. Dit lijkt de ideale dag in de week voor een social mediacampagne, maar niets blijkt minder waar. Het Amerikaanse Yesmail onderzocht gedurende 3 maanden de social media inzet (Facebook, Twitter en YouTube) van 20 modemerken. Van Guess en Diesel tot Forever 21 en H&M. 

Maandag YouTubedag en dinsdag Twitter- en Facebookdag

Mismatch
Wat blijkt: de inzet sluit lang niet aan op de tijden en de dagen dat de doelgroep actief is. Zo gaan de meeste Twittercampagnes op vrijdag de lucht in, maar is er de meeste activiteit op donderdag (gevolgd door dinsdag en woensdag). Kijkend naar activiteit is donderdag ook de beste dag voor Facebookacties, maar voor YouTube is dit de maandag. 

9 tot 5
Ondanks dat social media de grenzen van tijd overschrijden, worden de meeste campagnes toch nog steeds binnen kantooruren uitgezet. Van maandag tot en met vrijdag, tussen 9 en 5. Best opvallend aangezien juist campagnes heel goed in te plannen zijn, dit moet dan wel gemonitord worden, maar kan prima buiten de 'standaard' werktijden. 

Content
Er is ook gekeken naar content dat het goed doet op de verschillende kanalen. Het was al langer bekend dat de inzet van foto's goed werken op Facebook en dat komt ook nu weer naar voren. Daarnaast zien ze dat video's sterk stijgen in populairiteit, maar dit wordt nog weinig ingezet in campagnes. Alle consumenten houden natuurlijk van kortingen en acties en dat werkt ook op social media erg goed. Slecht werkt enkel het plaatsen van linkjes. Op Twitter doen quotes en retweetacties het goed en op YouTube bekende mensen en prikkelende en nieuwsgierige koppen.  

Het onderzoek(je) is gehouden onder modemerken, maar kan ook een indicatie zijn voor andere branches en merken. Meest belangrijk is natuurlijk zelf experimenteren met verschillende vormen van content en acties en wisselen met dagen en tijden. Wat werkt voor jouw doelgroep. Meer weten? Het hele rapport staat online

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies