Pinerly: intelligent dashboard voor Pinterest

Vorig artikel Volgend artikel

De hele wereld lijkt inmiddels lekker fanatiek aan het 'pinnen' te zijn. Grote namen als Disney en Huffington Post experimenteren met Pinterest. Het aantal gebruikers blijft toenemen. Langzaam maar zeker wordt het gebruik professioneler, interessanter en gezien als serieus medium om te gebruiken in campagnes. Daar hoort natuurlijk ook een serieuze tool bij om het te meten en te beheren. Pinterest is daarin zelf redelijk 'mager' en dashboards als Hootsuite zijn nog niet zover dat ze het kanaal hebben opgenomen. Pinerly is speciaal gemaakt voor het online moodboard. 

Pinerly: intelligent dashboard voor Pinterest

Campagnes tracken
Experimenteren is natuurlijk leuk en ook essentieel om te kijken welk nut een bepaald kanaal voor je merk of voor jou als persoon heeft. Toch is het ook wel fijn om te weten wat deze experimenten doen. Al is het enkel om te verantwoorden waar je mee bezig bent. 

Via Pinerly kun je campagnes starten en volgen op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse activiteiten. Hierbij wordt per campagne (board) gekeken naar clicks, likes, repins en het totale bereik. Dit kun je per campagne bekijken of in zijn totaliteit. Daarnaast wordt ook de interactie onder 'engagement' meegenomen. Het moment dat je je registreert en een campagne start is als het ware een nulmeting, de tool werkt (nog) niet met terugwerkende kracht. 

Managing
Naast inzicht verkrijgen in je Pinterestcampagnes, is het ook mogelijk om je Pinterestaccount te managen via Pinerly. 'Pinners' volgen, ontvolgen, bekijken wat wereldwijd populair is ter inspiratie en binnenkort ook pins inplannen.  

Content
Natuurlijk kun je zelf al veel informatie halen uit de data van je eigen campagnes, maar Pinerly helpt een handje mee. Per categorie geven ze suggesties op basis van populaire pins in verschillende categorieën om te repinnen en pinners die je kunt volgen. Een van de leukste dingen is misschien nog wel de kleine praktische tips die je kunt toepassen om een campagne succesvoller te maken. Daarnaast houden de makers een eigen blog bij met achtergrond en updates.

Work in progress
Pinerly is nog niet vrij toegankelijk. Waarom? Omdat ze nog volop in ontwikkeling zijn. Toch houden ze de deuren niet gesloten, maar laten ze al mondjesmaat mensen toe. Zoals tegenwoordig vaak gebeurt bij de lancering van nieuwe online tools. Hiermee kunnen de eerste gebruikers ervaren hoe Pinerly werkt, feedback geven en zo bijdragen aan het verdere groeiproces. Dit zorgt natuurlijk direct voor de nodige buzz. Aanmelden kan via de site. Daarmee krijg je een 'promotie URL' die je via je eigen sociale netwerk kunt delen. Hiermee scoor je punten en krijg je al een preview van de tool. Na een kleine twee weken krijg je toegang tot je eigen Pinerlyaccount.  

Nog helemaal niet bekend met Pinterest? Je leest er meer over in deze blogpost

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies