Instagram & Facebook v.s. Pinterest

Vorig artikel Volgend artikel

De grootste overname van Facebook sinds...'ever'. Het sociale netwerk heeft Instagram voor aardig wat eurootjes binnen gesleept. Natuurlijk was de foto-applicatie interessant voor overname. Veel gebruikt -iedereen kan ineens tamelijk goede foto's maken- en fotosharing is 'big'. Waarom iets met woorden vertellen als je het ook in beeld kunt zeggen? Bovendien: tekst in combinatie met beeld is eigenlijk altijd sterker. Het hoe en waarom is altijd interessant om over te speculeren. Een van de redenen is: Pinterest. Booming over de hele wereld. Vraag is alleen: is het, ondanks de enorme groei, wel echt een concurrent voor Facebook?

Instagram & Facebook v.s. Pinterest

Moodboard

Pinterest is een moodboard, je kunt er je eigen foto's op delen en foto's van internet 'pinnen'. Dat is dan weer te volgen waardoor het in de categorie 'sociaal netwerk' terecht is gekomen. Zullen consumenten overstappen van Facebook op Pinterest om hun contacten te onderhouden? Hmmmm, niet heel waarschijnlijk. Zullen ze meer foto's op Pinterest delen die ze niet op Facebook zetten? Zou kunnen. Beide hebben een niet heel aantrekkelijk privacybeleid dus wat dat betreft zijn ze niet concurrerend en is Facebook misschien zelfs iets interessanter om eigen foto's te plaatsen. 

SEO

Groot voordeel van Pinterest is dat dankzij het 'pinnen' er heel makkelijk traffic naar een site of een actie gegenereerd kan worden. Daarbij een positief effect heeft op de SEO-resultaten van een website van een merk, product, bedrijf of persoon. 'What happens on Facebook, stays on Facebook', tenminste kijkend naar de fotogalerij, de apps en andere toepassingen van het netwerk. Wat dat betreft is Pinterest business wise interessanter, maar wel lastiger om echt een relatie op te bouwen met de volgers. Bovendien zijn 'kanalen' best lastig te vinden.

Grote vraag is: wat gaat Facebook met Instragram doen om extra waarde toe te voegen. Liken kan al in de foto-app en sharen via onder andere Facebook kan ook al. Waarschijnlijk is het online component van Instagram, InstaEarth, wordt verrijkt met extra componenten, een koppeling met Facebook en ook SEO-wise iets interessants kan brengen. We zullen het zien. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies