Pinterest Co-Founder Ben Silbermann: 'Een jongensdroom die uit komt'

Vorig artikel Volgend artikel

Het verhaal achter Pinterest, een van de meest succesvolle startups van dit moment klinkt als een jongensdroom. Co-Founder Ben Silbermann komt uit een familie van doktoren en startte dus aanvankelijk met een studie medicijnen. Maar zijn focus veranderde op het moment dat hij de blog Techcrunch ontdekte. Lezend over de verhalen van tech entrepreneurs als Kevin Rose die bedrijven als Digg lanceerden wist hij een ding zeker: Van deze lifechanging generatie wil ik deel uit maken. Dus pakte hij zijn koffers, verhuisde naar Californie en nam een baan bij Google. 

Pinterest Co-Founder Ben Silbermann: 'Een jongensdroom die uit komt'

Het idee van een digitaal prikbord zat al van kinds af aan in Silbermann's hoofd, maar hij kwam er pas in november 2009 aan toe om het idee te realiseren in de vorm van Pinterest. Hij haalde destijds een bescheiden bedrag aan seed investments op, en liet de site produceren door freelancers om het risico laag te houden. 

Zoals veel start ups werd de eerste versie van Pinterest gebouwd naar het eigen idee en inzicht van de founders. Geen gebruikersonderzoek, maar enorm veel aandacht voor het webdesign waren de drijfveren achter de huidige looks en functionaliteit van de site. 'Als een prikbord met afbeeldingen er niet mooi uit zou zien zou niemand het gebruiken' zegt Silbermann. 

De site groeide vervolgens gestaag, maar niet explosief. Gebruikers die pinboards maken zorgden voor nieuwe users door deze boards met hun vrienden te delen. 'Helaas kregen we geen celebrity users zoals Ashton Kutcher die ineens voor een explosieve mediastunt of gebruikersgroei zorgden.' 

Toch kwam die explosie uiteindelijk toch in de afgelopen maanden. Met name omdat alle techblogs de laatste tijd ontdekten dat Pinterest een belangrijke trafficdriver voor websites kan zijn. Blogposts op Techcrunch, Mashable, The Next Web en andere toonaangevende blogs met miljoenen lezers zorgen nu voor een overweldigend succes, ondanks het feit dat Pinterest geen echte 'tech-company' is. 

Silberman lijkt vooralsnog erg onder de indruk van al dat geweld. 'De techbloggers zijn de mensen die me inspireerden om naar Silicon Valley te komen en een eigen product te bouwen. Dat zij nu over mij schrijven is surrealistisch en overweldigend.'  

'Maar wat vooral bijzonder is dat ik nu succes heb met een product dat over het verzamelen van mooie dingen gaat. Er zijn musea die een Pinterest board maken om collecties te delen, maar ook comedians die er humoristische verzamelingen op aanmaken. Het mooiste aan Pinterest vind ik de tijdloosheid van het concept. Verzamelen is van alle tijden, het is mooi dat een aloud concept draagvlak krijgt in deze tijd van de innovatierevolutie.' 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies