Het is tijd voor de professionele ava

Vorig artikel Volgend artikel

Steeds meer gebruikers op social media maken gebruik van een professionele of professioneel-ogende ava. Ook de term personal branding wordt alweer enkele jaren veel gebruikt. Fotograaf Marie-Louise Boissevain (links op de foto) merkte dit op en startte met profielfoto.info, een dienst waarmee zij portetfoto's maakt die perfect zijn om te gebruiken als ava. Zodat jij overkomt zoals jij bent.

Het is tijd voor de professionele ava

Het Nederlandse woord profielfoto moet haast wel geïntroduceerd zijn door Hyves. Hyves gebruikt de naam profielfoto nog altijd. Bij elk nieuw netwerk dat je betreedt dien je zo'n foto te uploaden. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen jouw kat op deze plaats te tonen, maar wil je het netwerk ook professioneel gebruiken dan is het aan te raden jouw eigen gezicht te laten zien.


Ik vroeg Marie-Louise naar haar beweegredenen om profielfoto.info te starten: "Mensen portretteren vind ik ontzettend mooi om te doen. Het is heel bijzonder om de essentie van iemand in één foto vast te leggen en dat is wat je doet in een profielfoto. Daarnaast merk ik dat er steeds meer vraag is naar een goede profielfoto. Met een goede profielfoto laat je jezelf zien aan de wereld, niet alleen je vrienden en familie op Facebook en Hyves maar ook aan je (toekomstige) werkgever of je klanten op LinkedIn of Twitter. We leven in een wereld met snelle en open digitale communicatie en een goede eerste indruk is ontzettend belangrijk. Een goede profielfoto laat zien wie jij bent."

Ze gaat verder over haar manier van werken: "Als ik mensen fotografeer, wil ik ze graag een beetje leren kennen en wil ik weten waarvoor ze de foto's gaan gebruiken en wat ze ermee willen bereiken. Zo komen we in overleg tot het gewenste resultaat: een foto waarmee je jezelf aan wereld kunt laten zien en waar ik trots op ben dat ik hem heb mogen maken. Wat ik merk, is dat mensen met hun (profiel-) foto steeds meer een beeldmerk worden. Bij een ontmoeting is het heel leuk als er al een herkenning vanuit bijv. de sociale media is. Het leggen van contacten wordt alleen maar makkelijker. Soms word ik door een vreemde aangesproken omdat hij of zij me herkent vanuit sociale media en dat schept toch sneller een band."

Niet iedereen zal direct kiezen voor het laten maken van een profielfoto. Wil je in eerste instantie zelf aan de slag dan kun je het volgende rijtje met tips van Tessa Faber (loopbaanadviseur en-coach in haar eigen bedrijf Making Sense, rechts op de foto) wellicht goed gebruiken. Overigens kunnen deze tips ook handig zijn wanneer je wel professionele foto's van jezelf hebt, maar deze niet specifiek gemaakt zijn als profielfoto. In dat geval kun je natuurlijk zelf nog zorgen voor een mooie, meestal vierkante, uitsnijding van de foto.

De tips:
- Zorg voor een duidelijke foto waar je gezicht en ogen duidelijk zichtbaar zijn
- Liever een foto van alleen je gezicht gebruiken, een headshot dus,
- Zorg voor een rustige achtergrond, heftige kleuren of voorwerpen op de achtergrond leiden af: zorg dan voor goede dieptescherpte in de foto,
- Geen zonnebrillen, badmode, sportieve of andere niet zakelijke mode-accessoires,
- Gebruik zoveel mogelijk dezelfde foto op diverse profielen,
- Gebruik als dat mogelijk is ook kleuren of accenten die bij jouw personal brand passen.

Wat betreft de een-na-laatste tip. Je ziet dat Tessa zelf meerdere foto's gebruik, maar wel uit dezelfde fotosessie, dus met dezelfde uitstraling. in eerste instantie zullen veel mensen niet eens doorhebben dat het verschillende fotos zijn. Wanneer je meer wilt lezen over de voordelen van een goede profielfoto lees je de complete blog van Tessa over profielfoto's.
Nog hongerig naar tips? Bekijk ook de uitgebreide blogpost van Elja Trum op photofacts.

Meteen door voor dé professionele fotoshoot? Bekijk dan de website van Marie-Louise.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies