Badges zijn bijzaak, Foursquare is inmiddels serieuze big business

Vorig artikel Volgend artikel

Wat ooit begon als een simpel spelletje - je checkt in op een locatie in een stad en kunt daar 'mayor' worden of badges unlocken - is inmiddels een serieuze business geworden. Social media hype Foursquare heeft wereldwijd inmiddels 15 miljoen gebruikers, ruim 30 miljoen crowdsourced locaties en ca. 4 miljoen check-ins per dag.

Concurrent Gowalla werd vorige week opgekocht door Facebook. Toch had Foursquare de Location-Based-Startup war inmiddels al lang en breed gewonnen. Niet vanwege de badges of mayorships. Maar omdat alle data die een platform als Foursquare genereert, waarde heeft.

Badges zijn bijzaak, Foursquare is inmiddels serieuze big business

Foursquare CEO Dennis Crowley vertelt gisteren wederom openhartig over zijn product in een vraaggesprek met blogger Robert Scoble tijdens LeWeb in Parijs. 'De badges en mayorships zijn inmiddels bijna bijzaak geworden. Wat echt gaaf is om te zien is wat wijzelf en onze gebruikers met al deze data doen.

Crowley refereert onder meer aan de recommendations feature die Foursquare onlangs lanceerde. Op basis van je eerdere check-ins en de check-ins van je vrienden kan Foursquare je inmiddels immers suggesties doen voor een leuk restaurant in de buurt waar je nog nooit geweest bent, maar wat wel aan je criteria voldoet.

Zelfs mensen die zelf niet actief inchecken hebben op dit moment op die manier profijt van Foursquare: Ze maken gebruik van de data van hun vrienden om gerpersonaliseerde aanbevelingen te krijgen.

Daarnaast zijn er op dit moment talloze third parties die applicaties op de data van Foursquare bouwen. Foursquare seven years ago stuurt je elke dag een mailtje om je te vertellen wat je vorig jaar op deze dag deed. En TripsQ brengt op een wereldkaart al je reizen naar het buitenland in kaart.

'Het besef van wat we allemaal nog meer met deze data kunnen is soort van de Big Idea here' zegt Crowley gistermiddag. 'Dankzij Foursquare's Radar functie krijgen mensen ineens aanbevelingen zonder dat ze daar zelf actief naar op zoek moeten, het maakt ons leven stukken makkelijker'.

Het hele interview met Dennis Crowley is te bekijken in onderstaande video:

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies