Vijf stappen in het formuleren van een social media strategie voor je bedrijf

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens het LeWeb congres in Parijs schetst onderzoeker Jeremiah Owyang ons zoals ieder jaar de stand van zaken als het gaat om het gebruik van social media in bedrijven. 'Als jouw bedrijf op dit moment al actief is op gebied van social media, loop je voorop' is een van zijn eerste statements. 'Maar probleem is wel dat veel van die eerste efforts nu nog volkomen ongecontroleerd en -reguleerd zijn. We doen maar wat, zonder dat we weten wat nu het beste voor ons bedrijf is'. Dat kan beter vindt Owyang, en daarom geeft hij ons een vijf stappen plan social media management mee:

Vijf stappen in het formuleren van een social media strategie voor je bedrijf

Social media is een enorm nieuw principe, waar we op dit moment alleen nog maar de eerste verschijnselen van zien. 'Maar op den duur zal het adverteren volledig overbodig gaan maken' zegt Owyang. 'Als we precies weten wat de consument doet, wanneer en waar, zijn traditionele advertenties zoals we die nu kennen immers volslagen onzin'.

De meeste bedrijven lijken zich dat te realiseren want een gemiddeld merk in de VS heeft inmiddels al zo'n 178 corporate social media accounts. Maar al deze accounts worden op overdadige en inefficiente wijze in bestaande corporate websites geplakt, zonder dat echt nagedacht is over wat men er mee wil bereiken. Ondertussen halen talloze social media en PR schandalen het nieuws, waardoor sommige bedrijven zichzelf meer schade dan goed aan doen. Hoe dat te voorkomen?

Volgens Owyang is het zaak om je corporate social media strategie op te bouwen volgens 5 chronologische 'behoeften', net als de klassieke piramide van Maslov. Die vijf stappen zien er als volgt uit:

1) FOUNDATION

Logischerwijs, moet er eerst worden nagedacht over het waarom. Waarom gaan we dit doen, en wie gaat er op toezien hoe het gaat lopen? Behalve het aanwijzen van doelstellingen en verantwoordelijken is het belangrijk dat er in deze fase nagedacht wordt over opleiding van de medewerkers. In principe zouden al je medewerkers een social media stoomcursus moeten krijgen over de diverse tools en mogelijkheden, en hoe deze goed of juist heel verkeerd zouden kunnen worden ingezet. Bedrijven als Dell en Cisco doen dit al.

2) SAFETY

Er blijken in de praktijk 4 manieren om je social media policy ten uitvoer te brengen.
- CENTRALIZED: Een medewerker of een afdeling (bijvoorbeeld PR) is verantwoordelijk (hoge mate van controle)
- DECENTRALIZED: Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen updates (weinig controle)
- HUB & SPOKE: Een speciaal opgerichte taskforce met mensen van verschillende afdelingen is verantwoordelijk
- HOLESTIC: Iedereen gebruikt het op veilige en consistente wijze (dankzij opleiding alle medewerkers)
Elke wijze heeft zijn voor en nadelen, en in de praktijk moet blijken welke methode voor jouw bedrijf het meest geschikt is. Opvallend is wel dat de holestische - en meest ideale situatie - zich nog maar zeer weinig voordoet. Belangrijk is dat er een duidelijke keuze wordt gemaakt.

3) FORMATION

Welke structuur je ook gekozen hebt, het is belangrijk om je plannen binnen de verschillende businessunits in je bedrijf af te stemmen, zodat iedereen op dezelfde lijn zit. Wie beheert de 178 social media accounts binnen jouw bedrijf? En zenden die allemaal een consistent signaal uit? Gaan alle verantwoordelijken op eenzelfde manier de dialoog aan?

4) ENABLEMENT

Tot nu toe is social media in bijna geen enkel bedrijf een onderwerp voor alle medewerkers. Dat zou niet het geval moeten zijn, want elke medewerker - van Finance tot Marketing, van Logistiek tot HR - krijgt er mee te maken en is in feite een spokesperson van je onderneming. Social business behelst het hele bedrijf en elke afdeling. Zorg dus dat iedereen opleiding op dit gebied ontvangt, en stimuleer het (goede) gebruik er van op elke afdeling.

5) ENLIGHTMENT

Dankzij social media weten we straks echt wat consumenten willen. Social media zorgt ervoor dat je een 'predictive business' kunt gaan runnen. Dat is de verlichting die wacht aan het eind van de tunnel. Voorgaande stappen zijn volgens Owyang slechts een pad om die fase te bereiken.

De complete presentatie van Jerimiah is terug te kijken op zijn blog en in onderstaande video: 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies