Path is het nieuwe Twitter

Vorig artikel Volgend artikel

Ongeveer een week geleden werd de nieuwe versie van Path gelanceerd. Een alternatief social netwerk dat een aantal elementen van Twitter, Facebook en Foursquare combineert in een mooi ontworpen mobiele app voor iPhone en Android. Path is in feite een mobiel dagboekje, dat je altijd bij je bent.

Je laat weten waar je bent, met wie, wat je denkt, wat voor muziek je luistert etc. Uiteraard voeg je opnieuw vrienden toe, maar dat kunnen er slechts maximaal 50 zijn. De bedoeling van Path is dat je je daboekje dus echt alleen maar deelt met de mensen die het dichtst bij je staan.

Path is het nieuwe Twitter

Path werd vorig jaar al gelanceerd maar kreeg toen geen grote tractie. Na de release van Path 2 vorige week is de app ineens helemaal hot onder een grote groep early adaptors, die het net als Instagram als een soort alternatief voor het platgelopen Twitter en Facebook gebruiken. Tijdens LeWeb in Parijs vertelt Co-Founder Dave Morrin dat er ruim 6 maanden gewerkt is aan de nieuwe app. En het moet gezegd, deze ziet er kwalitatief subliem uit. Een element waaraan volgens Morrin dan ook veel tijd is besteed.

Toch kwam de enorme pickup die de app de afgelopen dagen ineens kreeg als een totale verrassing. Path zit, ruim een jaar na de eerste lancering ineens in een enorme hypecycle. Op dit moment wordt dan ook hard gewerkt aan scaling en stabiliteit van de apps. Er zijn wel plannen om ook versies voor iPad en andere toestellen te maken maar daaraan is op dit moment nog niet begonnen.

Geld om door te groeien is er voorlopig in ieder geval genoeg: Path haalde vorig jaar 8,5 miljoen dollar aan investeringen op. Morring gaat er echter niet vanuit dat de race nu al gelopen is. 'Het kostte Facebook 8 jaar om te komen waar ze nu zijn. Het groot maken van een technologiebedrijf is geen korte termijn missie maar iets waar jaren van je leven in gaan zitten.'

De basis die Facebook voor bedrijven zoals Path gelegd heeft is volgens Morrin extreem belangrijk. 'Elke nieuwe dienst zou gebouwd moeten worden op het framework van Facebook'. Sinds de launch van Path 2 groeide de startup inmiddels door naar zo'n 100,000 gebruikers wereldwijd.

Ondanks gebrek aan virale middelen om de app nog sneller populair te krijgen bij een grote groep mensen (Path is private, je deelt het dus strikt genomen juist niet op je Facebook of Twitter), is Path dus al een aardig eind onderweg om een nieuw niche succes op de sociale netwerk markt te worden.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies