Facebook inzichten voor journo's

Vorig artikel Volgend artikel

Een achtergrondartikel lezen in de krant? Waarom zou je als je dezelfde informatie in 'hapsnap' content kunt krijgen op het internet? Naar een website gaan een krant? Hoezo? Zijn ze niet op social media te vinden dan? De mediaconsumptie van consumenten is blijvend veranderd. Dit staat los van het succes van een specifiek sociaal netwerk, microblog of ander kanaal. We willen alles zo snel mogelijk weten, in de vorm waar wij om vragen.

Facebook inzichten voor journo's

Redelijk verwend als je het zo ziet staan, maar het is wel zo. De consument bepaalt wanneer hij welk nieuws (en andere informatie) tot zich neemt en via welk medium. Natuurlijk zijn er nog steeds mensen die standaard iedere avond naar het 8 uur journaal kijken, mijn moeder bijvoorbeeld, of het nieuws pas lezen wanneer de ochtendkrant op de mat valt. Een groot, en groeiend, gedeelte echter niet. Dit vraagt om een andere benadering en vertaling van nieuws door journalisten. Niet alleen in de verspreiding, ook in de informatievergaring.

Twitterles en Facebook inzichten

Eind vorige maand kwam microblog Twitter dan ook met een online handleiding. Een platform met basics tips & trics hoe Twitter te gebruiken in de informatievergaring. Medio deze week laat ook Facebook van zich horen. Op de fanpage Facebook and journalists, heeft een onderzoek gelopen om te kijken waar mensen in het netwerk (ruim 79.000!) op reageren en waarop niet. De belangrijkste conclusies op een rijtje:

  • Posts met een directe vraag (+64%) of 'call to action' (+37%) krijgen de meeste response. 
  • De persoonlijke visie of mening van een journalist wordt meer gewaardeerd dan feitelijk onafhankelijke berichtgeving. (+25%) (eigenlijk 'not done' in journalistiek, mits het natuurlijk een column betreft)
  • Foto's lokken meer reacties uit en krijgen meer 'Likes' (+50%) dan posts met enkel tekst. Links met een kleine foto, gecombineerd met tekst krijgen zelfs 65% meer Likes. 
  • Posts van 1 of van 5 regels krijgen de meeste feedback. 
  • Politieke onderwerpen, maar ook analyses en onderwijs doen het goed op Facebook. Internationaal, doet het beter dan nationaal. (logisch gezien het wereldwijde gebruik). 
  • In de laatste helft van de week (donderdag t.m. zondag) wordt de meeste feedback gegeven, op woensdag de meeste referenties. 
  • De dagelijkse piek is te zien tussen 7 en 8 uur 's ochtends, 10 uur 's ochtends, eind van de werkdag tussen 16:00 en 17:00 uur en midden in de nacht.

Journalisten met restricties 

Natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar met het gratis weggeven van content verdien je niets. Tenminste, zo denken veel traditionele media. Verschillende hebben hun journalisten restricties opgelegd in het naar buiten brengen van nieuws. Toch weet vrijwel iedereen inmiddels dat het gedoseerd naar buiten brengen van relevante content een goede stimulans is om over te stappen naar content dat wel geld kost. Denk ook aan het 'upselling' in applicaties en games. Of de journalistiek er al aan toe is om social media echt te implementeren is nog maar de vraag, de middelen zijn er, consumenten zijn er enthousiast over nu het verdienmodel voor de kranten nog helder krijgen. Ondertussen een kwestie van verschillende tips & trics en kanalen eigen maken, mits het natuurlijk past bij je doelgroep, je kanaal en jezelf. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies