Facebook Studio geeft inzicht in commerciële mogelijkheden

Vorig artikel Volgend artikel

Social media is de snoepwinkel voor marketeers en bedrijven. De aantrekkingskracht is gigantisch, maar het is moeilijk kiezen. Bovendien is het altijd nog redelijk moeilijk om te bepalen wat het oplevert en wat er concreet mee gedaan kan worden. Voorbeelden en cases geven altijd meer inzicht in de mogelijkheden dan ellelange teksten. Onder het motto 'Hoe concreter, hoe beter' introduceert het grootste netwerk ter wereld 'Facebook Studio'. Een online community waar iedereen zich kan laten inspireren om ook zelf iets goed neer te zetten. 

Facebook Studio geeft inzicht in commerciële mogelijkheden

Het inspirerende platform is opgebouwd uit een aantal onderdelen: Gallery, Spotlight, Awards, What's New en Larning Lab. Gallery geeft niet alleen een overzicht van verschillende cases, het is ook mogelijk om zelf cases te uploaden. In de galerie kan onder andere geselecteerd worden op meest gedeelde cases en meest gewaardeerde cases. Op dit moment staan er al ruim veertien pagina's vol met cases. Onder Spotlight zijn die cases te vinden die er uitspringen. Hier is onder andere te selecteren op branche en Facebook-middel. Award laat de beste meest creatieve en innovatieve cases zien die door Facebook gewaardeerd zijn met een award. Learning Lab en What's New zijn voor de zelfpromotie van het netwerk. Waar de eerste een overzicht geeft van alle marketing mogelijkheden, geeft de tweede een overzicht van nieuws en updates in de vorm van een blog. Vergelijkbaar met de blog van Google.  

Cases op Hyves

Facebook is niet de eerste die adverteerders faciliteert met inspirerende cases. Ons eigen Hyves heeft al langere tijd een uitgebreid overzicht van cases. Hierin wordt per cases ingegaan op de doelgroep, doelstelling, de aanpak van de campagne en natuurlijk het resultaat van de campagne. Van iedere case is een PDF te downloaden om nog eens rustig terug te lezen. Een van de voorbeelden is de Vriendinnenactie van Sanoma's Libelle. Het doel: een foto inzenden van jou en je vriendin om mee in Libelle te komen. Een manier om de interactie aan te gaan met de lezer van het magazine. Het resultaat: 2.000 inzendingen, 34.000 stemmen, 170.000 bezoekers op de actiepagina en 7.800 nieuwe leden op de Libelle Hyve.   

Andere bronnen 

Sociale netwerken bieden niet als enige inzicht in cases. Zo geeft PitchBlink inzicht in diverse cases van verschillende bureaus. Niet alleen social media-cases, bijvoorbeeld ook outdoor-, branded content en guerilla-cases. Wiki Tribewise biedt een overzicht van de social media-inzet van verschillende bedrijven en merken. Zonder feiten en cijfers, maar wel te rangschrikken op branche en type social media. Bij dit overzicht moet je zelf selectiever zijn in welke wel en niet geschikt zijn als voorbeeld. 

Schermafbeelding%202011-04-30%20om%2011.43.38
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies