Friendster stopt netwerk activiteiten

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds de komst van Facebook en de enorme wereldwijde populairteit, hebben de eerste generatie sociale netwerken het zwaar. Of het nu is omdat er niet ingesprongen is op veranderende behoeftes, er te weinig innovatie is geweest, mensen wel weer eens iets anders wilden of het gewoon de natuurlijke beweging is van dergelijke sites. Feit is dat Facebook in rap tempo de wereld van sociale netwerken overneemt en domineert. Netwerksite van het eerste uur, Friendster, trekt de stekker uit de sociale activiteiten om zich te richten op het muziek- en gameportal dat zij in september vorig jaar op de Aziatische markt introduceerden.

Friendster stopt netwerk activiteiten

In 2003 zag Friendster het daglicht om in 2009 overgenomen te worden door MOL Global. Nu, een kleine twee jaar later, neemt Friendster afscheid van de netwerk functionaliteiten om zich te richten op muziek en games. Hiermee wi ze hét entertainmentplatform voor de Aziatische markt worden. Friendster heeft hier nog een sterke positie. In 2008 telde de site nog 36 miljoen leden. Facebook had destijds 'slechts' 18 miljoen leden in Azië. Het enige dat nu nog blijft staan van het profiel van de gebruikers op Friendster is de basisinformatie. Foto's, commentaren en blogs worden verwijderd. Profieleigenaren krijgen nog tot eind mei de tijd om foto's, commentaren en blogs te exporteren. Om dit makkelijker te maken ontwikkelen ze een applicatie.

Koerswijziging MySpace 

Door te kiezen voor entertainment volgt Friendster de koers van MySpace. In de zomer van 2009 kondigde deze de koerswijziging aan. MySpace gebruikte het echter als een manier om gebruikers vast te houden. Met weinig succes, begin dit jaar werd de helft van het personeel de laan uit gestuurd.  

Friendster pakt het anders aan. Na lange tijd in de schaduw te hebben gestaan van eerst MySpace en nu Facebook, maken ze een drastische overstap. Ze schrappen de sociale activiteiten om ruimte te maken voor entertainment. Overigens niet na ook voordeel te hebben gehaald uit het succes van Facebook. In 2009 verkocht Friendster de waardevolle patenten rondom social networking aan Facebook. Een win-winsituatie voor beide aangezien de patenten volgens 'insiders' meer waard waren dan het hele netwerk en Facebook hiermee een mooie slag kon slaan. 

Hyves & Facebook

In Nederland zien we dat er veelvuldig wordt gesproken over 'Hyves versus Facebook'. Ondanks dat de cijfers laten zien dat Hyves een sterke positie heeft op de Nederlandse markt en veel gebruikers heeft, is de algemene beeldvorming dat het snel afgelopen zal zijn met het netwerk. Juist hierdoor wordt de groei van Facebook gevoed want 'wie zit er nog op Hyves'? Een heel groot deel van de Nederlandse internetters. Het zijn beide netwerksites, maar beide spreken een andere doelgroep aan. Hier zit ook de kracht van beide sites. Dankzij deze 'tweedeling' kunnen de sites (voorlopig nog) goed naast elkaar bestaan. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies