The Royal Wedding goes social

Vorig artikel Volgend artikel

Engeland is al weken in de ban van het huwelijk van Prince William en Catherine Middleton: The Royal Wedding. De gekte uit zich in de meest gekke merchandising, de kranten staan er vol van, maar ook op het internet is van alles te vinden. Zo kwam T-Mobile met een eigen 'Royal Wedding Dance' in de vorm van een video waarin de imitaties van prins William en z'n jongere broer, Queen Elizabeth en Catherine (in de volksmond Kate) wild meedansen. Maar niet alleen commerciële partijen weten het internet te vinden.

Op 29 april is iedere seconde van de trouwerij live te volgen via het eigen officiële koninklijke YouTube-kanaal: The Royal Channel. Zo hoeft niemand het jawoord van het Brits koninklijk paar te missen. Het Britse koningshuis heeft hiermee een primeur te pakken. Zoveel mogelijk kanalen worden ingezet om de geïntresseerden te voorzien van beelden van en informatie over de trouwerij. Twitter, Facebook, YouTube, Flickr en een eigen site worden ingeschakeld om iedereen te kunnen laten meegenieten. Normaliter wordt er flink gestreden om de (exclusieve) uitzendrechten van koninklijke bruiloften, deze keer niet.

De BBC -hoe kan het ook anders- verzorgt de beelden voor de live stream op YouTube. Het commentaar zal echter geleverd worden door medewerkers van Clarence House en St. James's Palace. Zij voorzien de kijker van informatie over alle relevante wetenswaardigheden. Dit alles wordt tevens gekoppeld aan een Twitter-account. Op het koninklijke Twitter-account wordt nu overigens al druk getwitterd onder de hashtag #rw2011. 

Naast het volgen van de beelden op het koninklijke YouTube-kanaal is het nu ook al mogelijk om via het digitale 'wedding book' een eigen video te plaatsen met felicitaties aan het paar. Naast het volgen van de bijzondere dag van het Britse koninklijke paar op Twitter en YouTube worden er foto's geplaatst op het fotokanaal Flickr. The Britisch Monarchy heeft tevens een fanpage aangemaakt op Facebook waar allerlei updates verschijnen. Alle social media-kanalen zijn overzichtelijk gebundeld op de speciale site die opgezet is voor de bruiloft van het Britse paar. 

Toen 'onze' Willem-Alexander en Maxima trouwden ging het nog heel anders. De uitzendrechten van de trouwerij werden gekocht door de NOS. In totaal keken er ruim zes miljoen mensen naar de live uitzending om getuige te kunnen zijn van het jawoord, de tranen van Maxima en de kus op het balkon. De NOS bouwde rondom de trouwerij een volledige site en plaatste na de trouwerij een videoclip met de mooiste momenten op YouTube. Inmiddels heeft het Nederlands Koninklijk Huis ook een eigen YouTube-kanaal en een Twitter-account

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies