Meer mogelijk met Google Maps & Latitude

Vorig artikel Volgend artikel

Mensen zijn sociale dieren en hebben van nature een enorme communicatiebehoefte. Deze beperkt zich niet alleen tot het aangaan van conversaties. Het is ook terug te zien in de frequentie waarmee we informatie delen. Niet alleen grappige, vermakelijke en dagelijkse anekdotes, maar ook informatie van persoonlijke aard zoals de verblijfplaats. Niet voor niets lanceerde Google ruim twee jaar geleden de eigen location based tool 'Latitude'. Lange tijd zonder significante updates, nu komt de zoekmachine met een bijgewerkte versie voor zowel Google Latitude als Google Maps.

Meer mogelijk met Google Maps & Latitude

Er is iets dat location based services (LBS) eigenlijk pas echt interessant maakt: korting. Na Gowalla, Foursquare en Feest.je heeft ook Google dit door. De gigant is in Amerika een samenwerking aangegaan met een aantal bedrijven om speciale aanbiedingen te kunnen doen. Een aanbieding 'unlocken' kan door verschillende keren in te checken bij een specifieke winkel. 

Apps bijgewerkt

Eerder deze maand kreeg de iPhone-applicatie van Latitude (eindelijk) de mogelijkheid om in te checken. Google kwam tevens met een bijgewerkte versie van Google Maps voor toestellen die draaien op Android. In deze versie houdt Google de geschiedenis bij van bezochte locaties en gedane activiteiten. Hiermee krijgt de gebruiker inzicht in hoeveel uur hij op zijn werk, thuis of buiten de deur is geweest. Deze informatie is allemaal weergegeven in een duidelijke grafiek. Daarnaast is het mogelijk geworden om makkelijk eigen informatie toe te voegen aan een locatie zoals de beoordeling van een restaurant. Het toevoegen van een nieuwe locatie is echter nog steeds erg bewerkelijk. 

Zwakke punten  

Nederland heeft op dit moment zo'n 3,5 miljoen smartphonegebruikers. Hoe groter de dichtheid, hoe aantrekkelijker het is voor bedrijven om eigen applicaties te ontwikkelen of om mee te liften op het succes van bestaande location based services (LBS). Er wordt echter weinig tot geen informatie gegeven over het aantal gebruikers van de verschillende LBS. Het aantal gebruikers van Foursquare wordt nu geschat op 7 miljoen en van Feest.je op 10.000. Het is zonde dat de cijfers niet beter inzichtelijk gemaakt worden. Dit maakt de tools een stuk aantrekkelijker voor adverteerders en samenwerkingspartners. 

Voordat de inzet en het gebruik van LBS echt een vlucht kan nemen zullen de zwakke plekken van de diensten bijgewerkt moeten worden. Zo is het heel makkelijk om te 'frauderen' met check-ins. Daarnaast is het nog niet mogelijk om pushberichten te sturen wanneer de 'radar' detecteert dat iemand in de buurt is. Google Latitude kan hier wellicht snel op inspringen aangezien de app op de achtergrond volgt waar de gebruiker is en mensen automatisch uitlogt wordt wanneer deze een locatie verlaat. 

Google go's social 

Dat Google haar positie wil verstevigen op het gebied van sociale toepassingen is geen geheim meer. De zoekmachine neemt sociale netwerken mee in de resultaten, ze experimenteert met applicaties als Buzz en Google Me lijkt nog voor de zomer het daglicht te zien. Ook Google weet dat het wereldwijde web steeds socialer wordt en zij hierin voorloper moeten zijn om de stevige positie vast te houden. Niet voor niets 'bedelt' de gigant bij het sociale netwerk Facebook om persoonsinformatie van de gebruikers.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.