Mixtent, hot or not?

Vorig artikel Volgend artikel

Via een LinkedIn connectie ontving ik een mail waarin stond dat ze op me had gestemd in de sectie “Creativitiy Skill” op Mixtent. Nieuwsgierig geworden (ja, ik heb een ego) ging ik naar Mixtent.com, een soort "hot or not" stemmechanisme voor professionals met als belofte “Rate & Discover the most talented people in your network”.

Mixtent, hot or not?

De titel van de site luidt “Where do you stand in your industry?” en de manier waarop je daar achter komt is door de professionals in je LinkedIn netwerk te waarderen. Je kunt voor jou relevante vaardigheden unlocken door op collega’s te stemmen en zij kunnen op jou stemmen. Hoe er tegen je aan gekeken wordt in je vakgebied kun je in je leaderboard zien.

Op dit moment is er meer dan 1 miljoen keer gestemd, waarvan een aantal keren door mij, want laat ik eerlijk zijn, de interface is uitnodigend en het is zo verleidelijk te klikken dat ik het toch even gedaan heb.

Hoe serieus moeten we dit nemen? Vooralsnog zeg ik: niet. Het “hot or not” principe heeft een hoog Viva-quiz gehalte en is van een volstrekte willekeur. Het beoordelen van collega’s op marketingkwaliteiten, terwijl je toch echt zeker weet dat ze techneut zijn wringt. Je kunt dit aangeven, maar het filtermechanisme werkt zo goed of slecht als de omschrijving van de skills op LinkedIn. "De opscheppers komen wel voorbij en de bescheiden types dus niet", zei een collega al. Het laat zich raden in welke categorie hij valt. Overigens is een Facebook koppeling ook te maken, maar of dat de professionele skills beter in beeld brengt betwijfel ik.

Het antwoord op de vraag:”Where do you stand in your industry”, zoek ik daarom bij voorkeur niet op Mixtent, maar bij de LinkedIn recommendations. Mixtent heeft de potentie uit te groeien tot meer, maar dat is aan twee voorwaarden verbonden: het aantal deelnemers en de kwaliteit van het LinkedIn profiel.

Lisette Beentjes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies