Twitter: tool verbetert meetbaarheid

Vorig artikel Volgend artikel

Twitter, allemaal leuk en aardig, maar wat doet je tweet nadat je hem online hebt gezet? Voor de meeste Twitterfanatics is het gewoon leuk om te weten. Voor menig marketeer of communicatieprofessional van wezenlijk belang om de inzet van een dergelijk middel door de organisatie heen te krijgen. Want waarom zou je er überhaupt aan beginnen?

Twitter: tool verbetert meetbaarheid

Er bestaan natuurlijk al tal van gratis en betaalde monitoring tools als SocialCheck (gratis), FinchLine en Alterian. Ondanks dat deze vrijwel onmisbaar zijn bij de (structurele) inzet van social media en online PR, geven ze geen analyse van een specifieke tweet. Ze zijn er immers op gericht om inzicht te geven in de online buzz van/over een product, merk of bedrijf en tijdig te signaleren wanneer er iets wordt gezegd waar je op moet anticiperen. 

Om wel te weten te komen wat het effect is van een tweet, blog of ander bericht heb je tracking tools nodig. Tools die de ROI van social media inzichtelijk te maken. De tool 'crowdbooster' doet dit voor Twitter. Zoals zoveel tools is er een gratis deel en moet je voor een upgrade bijbetalen. Het onbetaalde gedeelte biedt echter al veel features en bijbehorende informatie.

Denk aan het bereik van een individuele tweet waarmee je kunt bekijken welke tweets wel of niet aanslaan bij je volgers. Inzicht in het tijdstip waarop je het meest succes hebt bij de volgers in je netwerk, de meest invloedrijke tweeps in je netwerk, retweets en nog veel meer. Alle informatie is overzichtelijk weergegeven in een dashboard. 

De betaalde upgrade biedt -natuurlijk- extra mogelijkheden als het verder tracken van tweets, mentions en de groei van het aantal volgers. Daarnaast is het mogelijk om alle data te downloaden in een rapport en updates in je mailbox te krijgen. Voor zowel de betaalde als vrije versie is het mogelijk om meerdere Twitteraccounts te analyseren met de tool. 

Op dit moment draait de beta versie van de tool. Om deze te testen kun je je inschrijven via de website waarna je moet wachten op 'approval'. Andere mogelijkhed is dat je een 'invite' krijgt van iemand die reeds aan de slag is gegaan. Iedereen kan maximaal vijf personen uitnodigen. 

Crowdbooster is niet de eerste tool om tweets te tracken, maar wel één die heel overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en uitgebreid is. Eerder verschenen onder andere Klout en Twitalyzer

Schermafbeelding%202011-03-12%20om%2010.01.43-1
Schermafbeelding%202011-03-12%20om%2010.00.45-1
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies