Social media ook voor B2B

Vorig artikel Volgend artikel

B2B bedrijven lijken nog niet doordrongen te zijn van het feit dat de inzet van social media ook iets voor hen is. Toegegeven, negen van de tien cases die voorbij komen zijn afkomstig van bedrijven die zich richten op consumenten. Maar betekent dit dat de B2B-man achterover kan leunen totdat hij er niet meer omheen kan? Of biedt het juist kansen om nu al -als voorloper in de B2B- aan de slag te gaan met social media? Het merendeel zit immers nog met het handen in hun haar omdat ze geen idee hebben waar en hoe te beginnen.

Social media ook voor B2B

Het verschil tussen de mogelijkheden voor B2C en B2B is niet zo heel groot. Organisaties met een zakelijke doelgroep hebben eenzelfde communicatiebehoefte: een podium vinden voor de kennis of producten die zij in huis hebben, klantrelaties aangaan en deze relaties verrijken. Bovendien kijkt de overgrote meerderheid ook voor informatie over zakelijke contacten en leveranciers eerst op internet. 

Het wordt nog al eens vergeten dat de bekende social media-middelen goed gebruikt kunnen worden om een specifieke doelgroep te bereiken. Juist zelfs. Social media zijn dan wel breed geaccepteerd, laten ook weer de meest recente cijfers van het STIR zien, maar het is geen massacommunicatiemiddel in de zin dat via één medium een uniforme doelgroep wordt bereikt. Eén kanaal kan gebruikt worden om hele diverse (zakelijke) doelgroepen aan te spreken. Dit door ze heel specifiek in te richten, te vullen met content die voor een bepaalde doelgroep interessant is en deze ook aan te spreken. Zo zetten Seets2Meet en de Kamer van Koophandel de microblog in. Beiden hebben ook een eigen -levendige- community.

De inzet van LinkedIn is het meest voor de hand liggende social media-netwerk voor de B2B. Het DNA van het netwerk is immers zakelijk. Discussiegroepen over uiteenlopende onderwerpen zijn breed geaccepteerd. Van groepen over marketing en social media, tot groepen over risk management en finance. Er is voor iedere professional wel een interessante discussiegroep te vinden waar een organisatie ook slim op in kan springen. Dat het ook een stapje verder kan laat ABN AMRO zien. LinkedIn is voor hen een podium geworden om diensten en producten voor het voetlicht te brengen. Deze kunnen direct aanbevolen worden door mensen in het netwerk.

Een B2B organisatie gaat misschien minder snel op Hyves, behalve misschien voor het werven van nieuwe medewerkers zoals Capgemini de netwerken Hyves en Facebook inzet, maar gaat wel op LinkedIn om het zakelijk netwerk levendig te houden, op YouTube om kennis te delen via videoblogs, zet presentaties op SlideShare om kennis te delen, zet de online vraagbaak Twitter in om de expertise te laten gelden en antwoord te bieden op vragen en start een blog om de kennis en visie te delen, de organisatie te profileren en autoriteit op te bouwen. Allemaal kanalen om de boodschap bij een zeer specifieke, zakelijke doelgroep over de bühne te krijgen. 

Essentieel –maar dat is niet anders dan bij B2C- de zendgedachte moet worden losgelaten en men moet de doelgroep duidelijk voor ogen hebben. Natuurlijk relevante content is welkom, maar zorg dat het dat is: relevant.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies