Nieuwe social media-modellen van Hollandse bodem

Vorig artikel Volgend artikel

Social media is voor sommigen nog steeds een groot mysterie. Dit zal ook nog wel even zo blijven. De socialisatie van internet is natuurlijk al langere tijd aan de gang, maar het professionele gebruik staat nog in de kinderschoenen. Marketeers, communicatiemedewerkers en andere professionals tasten nog in het duister hoe zij de middelen in kunnen zetten in de totale strategie. Bovendien blijft de grote vraag: wat levert het daadwerkelijk op?

Nieuwe social media-modellen van Hollandse bodem

Zoals een helpende hand iemand uit het duister kan leiden, maken modellen social media inzichtelijk en begrijpelijk(er). Marketeers en communicatieprofessionals zijn niet voor niets dol op modelletjes. Dus wat kun je beter doen dan de mogelijkheden (proberen) te vatten in een model? Verschillende social media-modellen schieten als paddenstoelen uit de grond. 

Marco Derksen kwam met het 7i-model voor de begin fase van social media. Eerst kritisch kijken naar de mensen binnen een organisatie en daarna naar de strategie. Marketing strateeg Ingmar de Lange werkt samen met Hyves aan een social media-model voor het vervolgtraject: de inzet. Het basismodel van De Lange moet nog verder ontwikkeld worden. Het uiteindelijke doel? Handvatten bieden voor merken om social media 24-7 365 effectief in te zetten.

Tot nu toe geeft het model globaal inzicht in tijdsinvestering, doel en eindverantwoordelijke binnen een organisatie. Wat bij het laatste onderdeel opvalt is dat er geen overkoepelende persoon is opgenomen die alles coördineert. De inzet van social media raakt immers alle vlakken van een organisatie, niet enkel een eilandje. In mindere mate bij de inzet van social media voor een campagne, maar wel bij structurele inzet. 

De inzet van social media, voor imagobuilding en merklading vanuit inhoud, is in het model nog onderbelicht. Terwijl social media hier uitermate geschikt voor is. Dit kan natuurlijk onder verschillende matrixen vallen, maar verdient een aparte benadering. Andere grote afwezige is HR waarvan het nut juist al bewezen is en ook relevant kan zijn voor merken. Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van nieuwe medewerkers voor een merk als Nike.   

Het model biedt absoluut een mooie basis om verder te ontwikkelen. Een volgende stap zou kunnen zijn om social media breder te benaderen en echt per doelstelling en per doelgroep inzichtelijk te maken wat de beste combinatie van middelen is.   

Toepassing:

socialemedia247-sm 

Voorbeeld met impactmatrix:

social%20media%20model

Verantwoordelijke afdeling:

socialemedia247-sm1
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies