Jezelf online profileren; waar ligt de grens?

Vorig artikel Volgend artikel

Iemand opzoeken via Google, naar vakantiefoto’s kijken van een vriend van een vriend. Het is tegenwoordig heel makkelijk om informatie te vergaren over mensen. Met de expositie Profilers laat KOP zien hoeveel informatie er online over personen te achterhalen is zonder hen te kennen.

Jezelf online profileren; waar ligt de grens?

Art directors zijn over het algemeen verantwoordelijk voor alle visuele uitingen van een ‘merk’ en daardoor bezig met branding. Bedrijven besteden veel aandacht aan de manier waarop ze hun publiek benaderen. Ze proberen een eigen gezicht te creëren en door innovatief gebruik van de beschikbare middelen op te vallen in de massa. Maar inmiddels zijn het niet alleen bedrijven die zich bezig houden met branding.

Op sociale netwerksites presenteren mensen zich zoals ze graag gezien willen worden. Om cool, ondernemend, reislustig, avontuurlijk of creatief over te komen customizen we onze sociale media profielen. De juiste foto’s worden geplaatst, we maken goede, doordachte grappen en we proberen met onze online informatie onszelf zo goed mogelijk neer te zetten. Wie er allemaal toegang heeft tot deze informatie wordt nogal eens vergeten. En dat dit vervolgens ook negatief uit kan pakken is al meerdere keren gebleken.

Er wordt regelmatig aandacht besteed aan hoe mensen zich profileren op internet. Vacaturesites geven tips om goed over te komen op potentiële werkgevers. Een aantal weken geleden kwam, na de zoveelste negatieve tweet door een medewerker van de politie, het voorstel om de politie twitterles te geven en verschillende mensen zijn al ontslagen om berichten die ze op Hyves of Facebook posten. Bijna dagelijks komt er in het nieuws wel een bericht voorbij waarbij privacy met betrekking tot social media ter discussie gesteld wordt. En niet voor niets zijn alle Facebook-gebruikers genomineerd voor de Big Brother Award; de prijs voor de ‘grofste privacyschenders’.

Hoe ver je kunt gaan op het gebied van branding en het vergaren van online informatie, onderzoekt KOP in de expositie Profilers. Voor deze expositie heeft KOP acht internationale art directors en kunstenaars gevraagd acht Facebookvrienden van KOP te branden. Hierbij werkten ze met online bronnen en media. Welke acht Facebookvrienden zijn uitgekozen wordt bij de opening op 18 maart bekend gemaakt. Ook de vrienden in kwestie komen er dan pas achter dat zij onderdeel uitmaken van de expositie.

De tentoonstelling is te bezoeken vanaf 18 maart t/m 25 april in KOP / Breda

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies