Een sneetje Twitterbrood alstubliefst

Vorig artikel Volgend artikel

Vroeger had je ze nog op de hoek van vrijwel iedere straat. Die bakker, waar het onwijs lekker ruikt wanneer je er voorbij loopt en gezellig een praatje kon maken terwijl je wachtte op je verse brood. Inmiddels is het gros van deze zaakjes verdwenen en vervangen voor ketens met een iets minder nostalgische uitstraling en toch net iets minder sfeer. Om als eenmanszaak op te boksen tegen 'the big guys' moet je creatief zijn. Zo kwam de Zwolse bakker op het idee om broden te gaan verkopen via Twitter. 

Een sneetje Twitterbrood alstubliefst

Sinds enkele dagen is #twitterbrood een ware hype op de microblog. Het brein achter de actie is De Stadsbakker in Zwolle. Een aantal dagen geleden kregen ze via landelijke media als NOS, Radio 538 en ANP bekendheid met hun #twitterbrood. Dit veroorzaakte een ware stroom aan bestellingen via Twitter. Het brood is gemaakt voor de exotische liefhebber en bestaat uit een combinatie van appel, kokos, chocolade en kwark. De bakker heeft als doel minimaal 1.000 Twitterbroden te verkopen. 

Via de website kun je direct een Tweet -en daarmee je bestelling- plaatsen. Wie zijn tweet heeft geplaatst, wordt automatsich door @DeStadsbakker benaderd om de bestelgegevens door te geven via de website. Zodra het bestellingstraject wordt vervolgt en je de bankgegevens in moet vullen, kom je in een beveiligde omgeving terecht. Hier geef je toestemming om 4,95 van je bank of giro af te laten schrijven. Het broodje ligt dan de volgende dag, of de dag daarna in je brievenbus of deurmat. Ben je zelf geen broodliefhebber? Je kunt het twitterbroodje ook cadeau doen. Verzending is mogelijk door het hele land en zelfs naar het buitenland.

De Stadsbakker is zeker niet de eerste lokale ondernemer die met een creatief Twitterconcept kwam. Veruit het meest bekend is natuurlijk de inzet van Petra de Boevere a.k.a. het Zeeuwse @Slijterijmeisje. Voor velen hèt voorbeeld van hoe Twitter en andere social media ingezet kunnen worden om je doelgroep te verbreden en klanten aan te trekken. Laten we ook @socialijs niet vergeten die speciaal voor een Twitnick (Twitterpicknick) afgelopen zomer Twitterijs had gemaakt. 

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies